Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Seminarium sw. Pawla

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez karneol » Pt sie 05, 2016 17:06

Jonah napisał(a):Warto zwrócić uwagę jak M. Luter interpretuje Ga 3: 28. Równość w Chrystusie rozumie bynajmniej nie społecznie, jak np. chatowcy, ale powiada: "w Chrystusie, czyli w sprawach dotyczących zbawienia". Tekst ten interpretowany jest eschatologicznie

Wydaje mi się że "w Chrystusie" nie jest tożsame z eschatologią. Zaś sam tekst Gal. 3, 28 odnosi się do teraźniejszości : "wszyscy j e s t e ś c i e jedno w Chrystusie" i to podkreślanie wymiaru eschatologicznego (zatem dot. czasu przyszłego) jest tu naciąganiem tego tekstu pod założoną tezę. No cóż, przeciwnicy ordynacji kobiet mają ciężko w Kościele luterańskim.
karneol
 
Posty: 63
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez Iwona » Pt sie 05, 2016 20:14

Karneolu,
jeżeli nawet sformułowanie: "wszyscy jesteście jedno w Chrystusie" nie odnosi się do eschatologii, to może oznaczać jednakowe 'usynowienie' wszystkich w Chrystusie. Ale to nie jest odniesienie do rzeczywistości rozumianej 'tu i teraz', a wiec nie może stanowić argumentu na rzecz Ordynacji kobiet.
Co do drugiej Twojej sugestii odpowiem tak: Ordynacji kobiet ( na prezbiterów) w kościele luterańskim w Polsce NIE MA. A z tymi diakonkami da się wytrzymać ;)
Iwona
 
Posty: 227
Dołączył(a): Pt maja 20, 2016 19:08
wyznanie: Ewangelicko-Augsburskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez karneol » So sie 06, 2016 11:31

Ciekawe o jakiej "rzeczywistości" jest tu mowa - czy jest jakaś inna poza "tu i teraz" ?
Co do ordynacji kobiet na prezbitera w KEA : taka sytuacja, jaka jest, wynika z niekonsekwencji prawa kościelnego. Jest bowiem tylko jeden urząd duchowny w KEA, choć w trzech posługach. Z nieuzasadnionych teologicznie powodów, kobiety dopuszczono tylko do posługi diakona i głosowanie Synodu z marca br. miało tę niekonsekwencję usunąć (jeśliby rozważać problem prawniczo).
karneol
 
Posty: 63
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez anolis » So sie 06, 2016 12:22

Zgadzam się, że słowa zawarte w Gal 3;28 mają charakter uniwersalny... trudno żeby było inaczej. Lecz nie są one teraźniejsze w sensie chronologii, ale raczej ponadczasowe i odnoszące się do każdego człowieka.
Tym niemniej nie odnoszą się, moim zdaniem, do ordynacji kobiet czy spraw społecznych. Odnoszą się do równości wszystkich chrześcijan w sensie pewności wiary i obietnicy zbawienia, niezależnie od tego, czy są to chrześcijanie od urodzenia, czy konwertyci, niezależnie od różnic narodowościowych, płciowych, wiekowych, statusu społecznego itd. Tu Jonah (powołując się na Lutra) ma oczywistą rację, tyle że inaczej rozłożył akcenty. Pamiętajmy, że prawdziwie wierzący już jest zbawiony, a więc ma pewność zbawienia. Jest to więc odniesienie do rzeczywistości, tyle że mającej się ziścić w przyszłości, i w tym sensie eschatologicznej. Tak przynajmniej to rozumiem.
Gdyby Paweł zamierzał rozumieć Ga 3;28 jako zgodę na ordynację prezbiterską kobiet, to nie popełniłby wyjątkowo czytelnego 1 Tm 3.
anolis
 
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez Iwona » So sie 06, 2016 18:16

do p.karneola

"Z nieuzasadnionych teologicznie powodów, kobiety dopuszczono tylko do posługi diakona i głosowanie Synodu z marca br. miało tę niekonsekwencję usunąć (jeśliby rozważać problem prawniczo)."

Och, jacy ci wyznawcy Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce są uparci! Już po raz drugi (bo po raz pierwszy na Synodzie w 2010 roku) nie chcą tej drobnej NIEKONSEKWENCJI usunąć !! Co za zatwardziałość serc! :)
Iwona
 
Posty: 227
Dołączył(a): Pt maja 20, 2016 19:08
wyznanie: Ewangelicko-Augsburskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez karneol » N sie 07, 2016 17:55

Sądzę, że tym powodem nie jest zatwardziałość serc synodałów (choć też trochę - wobec kobiet, które mają powołanie do posługi prezbiterskiej).
Decydujący, przypuszczam, jest silny wpływ pobożności wolnokościelnej/fundamentalistycznej na duchowość członków KEA (wystarczy śledzić w internecie transmisje nabożeństw z niektórych zborów; dla nich ordynacja kobiet jest zaparciem się własnych zasad).
Co do wpisu anolisa tylko drobna uwaga : wg współczesnej biblistyki Listy do Tymoteusza należą do tzw. deuteropaulinów (tzn. nie pochodzą wprost od Apostoła Pawła, ale są późniejsze) i na tej podstawie nie można wysnuwać wniosku o postawie Pawła - zresztą on miał wśród swoich współpracowników też kobiety apostołki (czy misjonarki).
karneol
 
Posty: 63
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez Iwona » N sie 07, 2016 21:13

p. karneolu,
pisze Pan: Sądzę, że tym powodem nie jest zatwardziałość serc synodałów (choć też trochę - wobec kobiet, które mają powołanie do posługi prezbiterskiej).
Nasuwa mi się pytanie: czy wg Pana istnieje jakaś różnica pomiędzy powołaniem diakonijnym, a powołaniem prezbiterskim ....?

Ja natomiast dostrzegam w tej całej "awanturze ordynacyjnej" pewien zabawny, a może raczej NIEPOKOJĄCY aspekt. Prześledziłam pokrótce biografie najbardziej aspirujących do urzędu prezbitera polskich diakonek: pp. Radaczowa, Gasiowa, Błahut-Kowalczyk, Sikora, Lukasowa, Chwastek-Kamienorz, ..... i ze zdumieniem stwierdziłam, że wszystkie te panie są małżonkami (a często i siostrami) szanownych pastorów (częstokroć proboszczy). Czyżby Duch Św. działał za pośrednictwem mężów tych bogobojnych niewiast ...?

[nie wspomnę już o niedyplomatycznej arcybiskupinie Antosi Jackelyn z Upssalli, też małżonce pastora, czy o zabawnej biskupinie Evie Brunne ze Sztokholmu, której mężem?, żoną? jest pastorka Gunilla Linden....]

Jakie to dziwne, w kościele katolickim kobiety powołane przez Boga do służby kościelnej: zakonnice, misjonarki czy znane mistyczki, to zawsze kobiety samotne, bądź takie, które pozostawiły wszystko by służyć Bogu i bliźnim....... Natomiast w luteraniźmie współczesnym wyraźnie widać, że służba przy ołtarzu staje się przedsięwzięciem/przedsiębiorstwem/ zdecydowanie rodzinnym .......

Ps. nie wymieniłam już teolożek, również żon pastorów, które wielce wypowiadają się na temat Ordynacji prezbiteriackiej.
Iwona
 
Posty: 227
Dołączył(a): Pt maja 20, 2016 19:08
wyznanie: Ewangelicko-Augsburskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez karneol » Pn sie 08, 2016 16:48

P. Iwono,
Poddawanie w wątpliwość powołań na urząd duchowny (jeden !) kobiet jest co najmniej ryzykowne. Natomiast małżeństwa pastorskie - jak Pani zauważyła - są częste w Kościołach protestanckich Zachodu. Czy jednak można powiedzieć co tych ludzi skłoniło do małżeństwa ? To przecież tajemnica (miłości). Można tylko dywagować o wspólnych studiach teologicznych, zainteresowaniach itd. W katolickim kraju, jakim jest Polska, przyzwyczajeni jesteśmy, o czym świadczy Pani post, do utożsamiania powołania duchownego z celibatem. Protestantyzm z tym zerwał, podkreślając wagę małżeństwa; w krajach "protestanckich" na domy i małżeństwa pastorskie nieraz patrzy się jako na przykład dla parafii.

P. Win32,
Nie ja rozpocząłem w tym dziale wątek dot. ordynacji kobiet ; ktoś (chyba anolis), zamiast kontynuować lekturę Gal. 2, przeskoczył do Gal. 3,28 proponując, moim zdaniem, złe odczytanie tego wersu. Zaś co do tzw. "lewackości" - epitet teraz b. modny i na fali - to ułatwiacie sobie zadanie, nie argumentując, ale stosując argument ad personam.
karneol
 
Posty: 63
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez Jonah » Pn sie 08, 2016 20:24

To "złe" odczytanie Ga 3: 28 zaproponował w swoim komentarzu M. Luter. Nie jest zresztą w tym oryginalny, ale zgodny z odczytaniem tradycyjnym, patrystycznym.
Tzw. deuteropaulina wyróżnili bibliści posługujący się metodą historyczno-krytyczną, którą bibliści konfesyjni odrzucają (rozprawił się z nią np. G. Maier w 'Das Ende der historisch-kritischen Methode'). Argumenty za odrzuceniem Pawłowego autorstwa 1-2 Tm nie są wcale takie przekonujące, jak to chcieliby promotorzy metody historyczno-krytycznej.
Poza tym, aby tekst 1 Tm 3 odrzucić, trzeba przyjąć naturalistyczne i racjonalistyczne przesądy liberalnej biblistyki, np. zakwestionować natchnienie ksiąg biblijnych, na fundamencie "krytycznym" uznać, że niektóre teksty biblijne to Słowo Boże, a inne nie etc.
Konfesyjna egzegeza te wszystkie koncepty odrzuca i uznaje, zgodnie z Pismem, że cała Biblia jest, bez wyjątków, natchnionym Słowem Bożym.
Jonah
 
Posty: 745
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Re: Seminarium sw. Pawla

Postprzez anolis » Wt sie 09, 2016 07:11

3:1 O nierozumni Galacjanie! Któż was omamił, was, przed których oczami został wymalowany obraz Jezusa Chrystusa ukrzyżowanego?
3:2 Chcę dowiedzieć się od was tego jednego: Czy przez uczynki zakonu otrzymaliście Ducha, czy przez słuchanie z wiarą?
3:3 Czy aż tak nierozumni jesteście? Rozpoczęliście w duchu, a teraz na ciele kończycie?
3:4 Czy daremne były tak liczne wasze doznania? Rzeczywiście, byłyby daremne.
3:5 Czy ten, który daje wam Ducha i dokonuje wśród was cudów, czyni to na podstawie uczynków zakonu, czy na podstawie słuchania z wiarą?
3:6 Tak Abraham uwierzył Bogu i poczytano mu to ku usprawiedliwieniu.
3:7 Z tego możecie poznać, że ci, którzy są z wiary, są synami Abrahama.
3:8 A Pismo, które przewidziało, że Bóg z wiary usprawiedliwia pogan, uprzednio zapowiedziało Abrahamowi: W tobie będą błogosławione wszystkie narody.
3:9 Tak więc ci, którzy są ludźmi wiary, dostępują błogosławieństwa z wierzącym Abrahamem.
3:10 Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu, są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu.
3:11 A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie.
3:12 Zakon zaś nie jest z wiary, ale: Kto go wypełni, przezeń żyć będzie.
3:13 Chrystus wykupił nas od przekleństwa zakonu, stawszy się za nas przekleństwem, gdyż napisano: Przeklęty każdy, który zawisł na drzewie,
3:14 Aby błogosławieństwo Abrahamowe przeszło na pogan w Jezusie Chrystusie, my zaś, abyśmy obiecanego Ducha otrzymali przez wiarę.
3:15 Bracia, przytoczę przykład ze stosunków ludzkich: Nawet uprawomocnionego testamentu jakiegoś człowieka nikt nie obala ani do niego nic nie dodaje.
3:16 Otóż, obietnice dane były Abrahamowi i potomkowi jego. Pismo nie mówi: I potomkom - jako o wielu, lecz jako o jednym: I potomkowi twemu, a tym jest Chrystus.
3:17 Powiadam więc to: Testamentu uprzednio przez Boga uprawomocnionego nie unieważnia zakon, który został nadany czterysta trzydzieści lat później, tak żeby obietnica była unicestwiona.
3:18 Jeśli bowiem dziedzictwo wywodzi się z zakonu, to już nie z obietnicy. Bóg zaś obdarzył nim łaskawie Abrahama przez obietnicę.
Czym jest zakon
3:19 Czymże więc jest zakon? Został on dodany z powodu przestępstw, aż do przyjścia potomka, którego dotyczy obietnica; a został on dany przez aniołów do rąk pośrednika.
3:20 Pośrednika zaś nie ma tam, gdzie chodzi o jednego, a Bóg jest jeden.
3:21 Czy więc zakon jest przeciw obietnicom Bożym? Bynajmniej! Gdyby bowiem został nadany zakon, który może ożywić, usprawiedliwienie byłoby istotnie z zakonu.
3:22 Lecz Pismo głosi, że wszystko poddane jest grzechowi, aby to, co było obiecane, dane było na podstawie wiary w Jezusa Chrystusa tym, którzy wierzą.
3:23 Zanim zaś przyszła wiara, byliśmy wspólnie zamknięci i trzymani pod strażą zakonu, dopóki wiara nie została objawiona.
3:24 Tak więc zakon był naszym przewodnikiem do Chrystusa, abyśmy z wiary zostali usprawiedliwieni.
Skutek wiary - synostwo Boże
3:25 A gdy przyszła wiara, już nie jesteśmy pod opieką przewodnika.
3:26 Albowiem wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę w Jezusa Chrystusa.
3:27 Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa.
3:28 Nie masz Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety; albowiem wy wszyscy jedno jesteście w Jezusie Chrystusie.
3:29 A jeśli jesteście Chrystusowi, tedy jesteście potomkami Abrahama, dziedzicami według obietnicy.
anolis
 
  

Poprzednia strona

Powrót do Wnioski i uwagi dot. forum

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron