Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Tomasz » Cz kwi 05, 2012 16:58

Witam bardzo serdecznie Kallistosa. Wielkim szacunkiem darzę Kościół Prawosławny i cieszę się, że mamy tutaj jego przedstawiciela. Z Focjuszem trochę trudno nam się rozmawiało, ale czasami tak bywa :wink:

Przede wszystkim, chciałem przeprosić, że z butami włażę do nieco martwego tematu, w którym od dawna już nie pojawiają się nowe treści.


Dlaczego z butami ? Wątki na tym forum raczej nie są zamykane i zawsze można do nich wracać. A temat związany z relacjami prawosławno-luterańskimi jest bardzo szeroki i mam nadzieję, że rozwojowy :)
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3045
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Vojtas » Cz kwi 05, 2012 17:35

Kalikstosie powiedz mi czy Kościół Koptyjski czy Orientalne Kościoły wschodnie są w komuni z Prawosławiem? Mają ze sobą coś wspólnego?
Vojtas
 
Posty: 346
Dołączył(a): So lis 26, 2011 21:51
wyznanie: Ewangelicko Metodystyczny
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Kallistos » Cz kwi 05, 2012 20:09

@Vojtas

Kalikstosie powiedz mi czy Kościół Koptyjski czy Orientalne Kościoły wschodnie są w komuni z Prawosławiem? Mają ze sobą coś wspólnego?


Chętnie odpowiem, ale uprzedzam, że to dość rozwlekła kwestia :wink: .

Wszystko rozbija się o naprawdę istotne teologiczne różnice, które jednak patrząc z boku wydają się kompletnymi niuansami. Żeby lepiej zrozumieć problem, trochę szybkiej historii. W Kościele III i IV wieku ścierały się dwie koncepcje chrystologiczne, które rozwijały w stronę swoich postulatów depozyt wiary. Były to szkoła antiocheńska, akcentująca człowieczeństwo Zbawiciela, oraz szkoła aleksandryjska, mocniej podkreślająca Jego boską naturę. Obie te koncepcje mieściły się w granicach wiary ortodoksyjnej. Do czasu. W roku 428 patriarchą Konstantynopola zostaje Nestoriusz, wybitny teolog szkoły antiocheńskiej. Posuwa on chrystologiczne poglądy swojej szkoły za daleko - rodzi się nestorianizm, herezja wyznająca, że Jezus był człowiekiem niejako nawiedzonym przez Syna etc. etc. Nie chcę wdawać się tu w historię doktryny, dość powiedzieć, że była to koncepcja bliska adopcjonizmowi. W każdym razie, poglądy Nestoriusza napotkały na twardy opór ortodoksji w Rzymie, Konstantynopolu, a przede wszystkim w Aleksandrii. Cyryl, papież i patriarcha Aleksandrii, nawiązał listowną polemikę z Nestoriuszem. Zwołano sobór powszechny do Efezu w 431, trzeci wielki sobór ekumeniczny Kościoła - dokonano wyklęcia Nestoriusza i jego poglądów, sformułowano ortodoksję chrystologiczną. Antiocheńska szkoła przegrała z aleksandryjską.

Niestety, to był początek problemów. Kościół poza granicami Rzymu, w państwie Sassanidów, dziś tzw. Asyryjski Kościół Wschodni, przyjął nestorianizm, zachęcany do tego przez wrogie rzymskiej ortodoksji władze perskie. Doprowadziło to do pierwszej wielkiej schizmy w Kościele - arianizm nie miał mimo wszystko tego rodzaju konsekwencji. W późniejszych wiekach nestorianizm szeroko rozpowszechnił się wśród ludów stepowych. Innym skutkiem Efezu był monofizytyzm. Kiedy szkoła aleksandryjska zwyciężyła z Nestoriuszem, zaczęła przesadzać w swoją stronę - z czasem narodził się więc monofizytyzm, czyli doktryna głosząca absolutną boskość i jedyność natury Jezusa Chrystusa, co też nie mieściło się już w prawosławiu. Spotkało się to z potępieniem na czwartym wielkim soborze w Chalcedonie w roku 451. Przedtem jednak monofizytyzm zdobył dla siebie rzesze wyznawców w Egipcie - przetrwali oni do dziś jako Koptowie, a monofizycki patriarchat Aleksandrii jest największym spośród trzech (obok prawosławny i katolicki) patriarchatów w mieście.

Obecnie katolicyzm i prawosławie, a za nimi protestantyzm, wyznają diofizytyzm, czyli dwie natury Chrystusa połączone unią hipostatyczną.

Orientalne Kościoły wschodu to umowna, zbiorcza nazwa na wszystkie wspólnoty przedchalcedońskie - monofizyckich Koptów i Ormian, nestoriańskich Asyryjczyków, Etiopczyków etc. etc. Przeważnie ludzie Zachodu dokonują utożsamienia ich z resztą prawosławia, jest to błąd. Na dzień dzisiejszy spory teologiczne między monofizytami a ortodoksją właściwie wygasły, teologowie zgadzają się, że poszło przede wszystkim o lingwistyczne niuanse i politykę, wszystko jest na prostej drodze do zjednoczenia. Z nestorianami, jako "hardymi" heretykami, Kościół prawosławny nie prowadzi właściwie dialogu - choć z tego co wiem są odłamy Asyryjczyków w komunii z Rzymem.
Kallistos
 
Posty: 26
Dołączył(a): Cz kwi 05, 2012 09:14
Lokalizacja: Festung Polen
wyznanie: prawosławie
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Kitka » Cz kwi 05, 2012 21:38

Witam także Kallistosie!
Cieszę się, że jest ktoś kto w miły i przystępny sposób chce wytłumaczyć sprawy dotyczące prawosławia.
Kitka
 
Posty: 106
Dołączył(a): Wt sty 24, 2012 13:07
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Agnes » Pt kwi 06, 2012 19:49

Kallistosie, świetnie że dołączyłeś do naszego forum. Myślę, że kogoś takiego jak Ty bardzo tu do tej pory brakowało. Z wielkim zainteresowaniem czytam Twoje posty.
Agnes
 
Posty: 556
Dołączył(a): Pn sie 22, 2011 20:06
Lokalizacja: Kraków
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Vojtas » Pt kwi 06, 2012 20:08

Ja cenię prawosławie,jednak nie wiem zbyt wiele o nim. Dlatego Kalllistosa troche popytam :)
Vojtas
 
Posty: 346
Dołączył(a): So lis 26, 2011 21:51
wyznanie: Ewangelicko Metodystyczny
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez skomplik » So kwi 07, 2012 09:54

Czyli wg. prawosławia nawet w Kościołach katolickich eucharystia jest (może być) nie ważna?
Czy sukcesja apostolska w rozumieniu katolickim jest w prawosławiu obowiązkowa do ważności eucharystii? przecież są przypadki np. kanony św. Hipolita mówią że wyznawcy mogą sprawować funkcje kapłańskie nie będąc wyświęceni
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Vojtas » So kwi 07, 2012 13:16

skomplik napisał(a):Czyli wg. prawosławia nawet w Kościołach katolickich eucharystia jest (może być) nie ważna?
Czy sukcesja apostolska w rozumieniu katolickim jest w prawosławiu obowiązkowa do ważności eucharystii? przecież są przypadki np. kanony św. Hipolita mówią że wyznawcy mogą sprawować funkcje kapłańskie nie będąc wyświęceni


Aż tak źle to nie jest.
Z tego co mi wiadomo KRK i Cerkiew (napewno ta w Polsce) uznają wzajemnie ważność swoich 7 sakramentów a takze sukcesje apostolską
Vojtas
 
Posty: 346
Dołączył(a): So lis 26, 2011 21:51
wyznanie: Ewangelicko Metodystyczny
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Jakub » So kwi 07, 2012 13:23

Dla ważności eucharystii w prawosławiu kluczowa jest epikleza (modlitwa do Ducha Świętego).

A tą mamy np raptem chyba raptem w 2 z 12 modlitw eucharystycznych. Ale ogólnie tendencja w światowym luteranizmem jest taka, że wprowadza się epiklezy. Chociaż raczej jest to modlitwa o dary Ducha dla zgromadzonego zboru niż o przemianę/błogosławieństwo darów.

Poza tym w rozumieniu prawosławnym ksiądz-prezbiter jest jedynie delegatem biskupa. Sprawuje sakramenty jedynie z biskupiego upoważnienia
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Prawosławie - Protenstantyzm (wydzielone)

Postprzez Kallistos » So kwi 07, 2012 15:31

Przed wszystkim, chciałbym podziękować wszystkim za tak miłe słowa powitania :wink: . Mam nadzieję, że nadal będziemy rozmawiać w podobnym, życzliwym tonie.

@skomplik

Czyli wg. prawosławia nawet w Kościołach katolickich eucharystia jest (może być) nie ważna?


Jest tam ona udzielana zazwyczaj w nieprawowierny sposób - pod jedną postacią, na dodatek z użyciem chleba przaśnego, nie kwaszonego, co jest dokładnie sprecyzowane w prawosławiu. Eucharystia musi być udzielana pod postaciami Chleba i Wina, oraz Chleb musi być kwaszony, czyli żywy. Katolicyzm wyznaje poprawną z punktu widzenia ortodoksji teologię Eucharystii, więc jeśli udziela się w kościele katolickim Eucharystii pod oboma postaciami, to technicznie rzecz biorąc jest to Eucharystia poprawna. Problem w tym, że formalnie Kościół rzymski pozostaje z Kościołem powszechnym w stanie schizmy i herezji... Jest to więc kwestia dość złożona.

Czy sukcesja apostolska w rozumieniu katolickim jest w prawosławiu obowiązkowa do ważności eucharystii? przecież są przypadki np. kanony św. Hipolita mówią że wyznawcy mogą sprawować funkcje kapłańskie nie będąc wyświęceni


Że tak powiem - dobrze by było. Kanony św. Hipolita to raczej sytuacje ekstremalne, choć we wczesnym, antycznym chrześcijaństwie praktyka przyjmowania Eucharystii była nieco inna niż dzisiaj, w obecnym prawosławiu. Przede wszystkim dostęp do niej był dużo szerszy, spożywano ją stosunkowo częściej, często zdarzało się, że głowa rodziny zabierała Ciało i Krew z najbliższego miejsca konsekracji i rozdzielała je domownikom, którzy przybyć nie mogli.

@Vojtas

Z tego co mi wiadomo KRK i Cerkiew (napewno ta w Polsce) uznają wzajemnie ważność swoich 7 sakramentów a takze sukcesje apostolską


Generalnie jest tak, że Kościół prawosławny uznaje, że Kościół rzymski posiada sukcesję apostolską - ciężko by było, jakby było inaczej :) .

@Jakub

Dla ważności eucharystii w prawosławiu kluczowa jest epikleza (modlitwa do Ducha Świętego).


Prawda, ale to już jest gwarant w toku sprawowania Liturgii prawosławnej. Nawet jeśli epikleza nastąpi, ale stanie się to w kościele/zborze, który nie akceptuje prawosławnej teologii Eucharystii, będzie to tylko formułka.
Kallistos
 
Posty: 26
Dołączył(a): Cz kwi 05, 2012 09:14
Lokalizacja: Festung Polen
wyznanie: prawosławie
  

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Inne wyznania i kościoły

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron