Lukas napisał(a):Maksymilian
masz swoje protestanckie poglądy, to Twoja sprawa, nie zamierzam polemizować, chociaż sprawa odpuszczania grzechów śmiertelnych (bo każdy jest śmiertelny - jak piszesz) podczas spowiedzi powszechnej w nabożeństwie luterańskim, wydaje mi się wątpliwa.
Jako rzymski katolik czuję się jedynie w obowiązku korygować błędne sformułowania odnoszące się do katolicyzmu, jak np. brak spowiedzi powszechnej podczas Mszy św., co starałem się już wyjasnić.
Aleksander napisał:
"a do prywatnej spowiedzi są takie kolejki, że trzeba stać cała mszę."
Aleksander, kościoły katolickie są - w przeciwieństwie do protestanckich - otwarte we wszystkie dni tygodnia, do 19 lub 20-tej. Spowiedz przy konfesjonale nie jest ograniczona do pory Mszy św. I nie warto tracić nabożeństwa na stanie w kolejce do konfesjonału. Poradź teściowej, żeby przyszła któregokolwiek dnia np. wieczorem, miedzy 17 a 20, zapewniam , ze nie będzie stała w kolejce. Kolejki są tylko w Adwencie i w Wielkim Tygodniu.
Zarysowuje się coraz wyraźniej obraz różnic w założeniach teologicznych po przez naszą dyskusję. Oczywiście, że teściowa mogła by pójść w tygodniu do spowiedzi. Zwróciłem uwagę na to że modlitwa spowiednia "moja wina....." nie zawsze występuje na mszy. Natomiast nie wszyscy śledzą uważnie słowa liturgii. Tak, chociażby moja teściowa z łatwością nie zauważyła słowa wypowiadane przez księdza w kanonie Eucharystycznym wspominające o pokucie. Tak, aby skończyć wątek mojej teściowej, zwróciłem jej uwagę na słowa liturgii komunijnej.
Natomiast, zgodnie z Katolickim poglądem, spowiedź ogólna i tak nie dużego znaczenia, dlatego że nie posiada charakteru sakramentalnego. W tym punkcie chyba się różnimy. Luter w dużym katechizmie nazywa absolucję trzecim sakramentem. Nie wszyscy luteranie zgadzają się z tym. Nie wszyscy księża też używają formy absolucji Lutrowej "...ja z z rozkazu Pańskiego odpuszczam wam grzechy wasze....". Nasz ksiądz zawsze używa tych właśnie słów. Czyni też znak krzyża. Wielu odpowiada/przyjmuje przebaczenie ze znakiem krzyża oraz słowami "Amen". Podstawą wiary w sakramentalność absolucji opiera się na trzech składowych: 1. śmierć Chrystusa na krzyżu za nasze grzechy, 2. Przez chrzest święty jesteśmy wszczepieni w śmierć Pańską, 3. Wyznajemy nasze grzechy, ale spowiedź może być ogólna lub prywatna, najważniejsze, aby szczerze płynęła z serca.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk