Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Kanon Pisma Świętego

Dział przeznaczony w szczególności dla osób zainteresowanych Luteranizmem, które chcą uzyskać informacje w podstawowych kwestiach

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Aleksander » So lut 29, 2020 10:38

Zgadzam się z Karneolem. Reformatorzy uznawai kazania za głoszone Słowo Boże. Pojęcie Słowo Boże jest szersze niż kanon lub sola scriptura. Kanon i sola są kluczowe gdy mamy doczynienia z herezją.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Krzysztof S. » So mar 14, 2020 19:20

karneol napisał(a):
Grzegorz napisał(a):bezpośredni dostęp do ustnej nauki Apostołów
.
Ten dostęp mamy w głoszonym kazaniu - każdej niedzieli.

A więc Tradycja trwa w Kościele!
Krzysztof S.
 
Posty: 29
Dołączył(a): Cz gru 19, 2019 17:53
wyznanie: Wierny Kościoła Powszechnego
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Grzegorz » N mar 15, 2020 13:38

W tym temacie chyba warto wspomnieć o poglądach Ireneusza z Lyonu, który duży nacisk kładł na Tradycję apostolską. Ostatnio czytam jego Adversus Haereses, napisane ok. 180 r. Ireneusz polemizuje w swoim dziele z gnostykami i innymi głównymi ruchami heretyckimi, które działały w jego czasach.

Trzeba zaznaczyć, że owe herezje były zupełnie innego kalibru, niż współczesne różnice między chrześcijanami. Wielu starożytnych heretyków wierzyło, że istnieje dwóch Bogów - Demiurg, stwórca świata materialnego oraz stojący nad nim Bóg, o którym nauczał Jezus. Gnostycy wierzyli w duchowe istote, zwane eonami, które rzekomo miały być wspomianane w Piśmie Świętym. Kim innym był eon Zbawiciel, kim innym Logos, kim innym Jezus. Należy sobie uzmysłowić jak radykalnie odmienne jest to spojrzenie od ortodoksji chrześcijańskiej.

Gnostycy posługiwali się argumentami z Pisma, jednak Ireneusz odrzucał je, ponieważ nie stosowali Pisma w sposób prawidłowy. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy była nieznajomość Tradycji apostolskiej. Interpretacje gnostyckie były sprzeczne z podstawowymi prawdami wiary, których zawsze nauczano w Kościele. (Nawiasem mówiąc,Ireneusz uznawał sukcesję biskupów za gwarancję dziedziczenia tej Tradycji.)

Tradycja apostolska głosi jednego Boga wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi, Tego, który ulepił człowieka, sprowadził potop i powołał Abrahama, wywiódł lud z ziemi egipskiej, który rozmawiał z Mojżeszem, przekazał Prawo, posłał Proroków, który przygotował ogień diabłu i jego aniołom. O tym to Ojcu Pana naszego Jezusa Chrystusa głosi się w Kościołach, a również z samego Pisma, kto tylko zechce, może się o Nim dowiedzieć i zapoznać się z apostolską Tradycją Kościoła
[Adversus Haereses III, 3, 3]

Niepiśmienni chrześcijanie otrzymują zbawczą wiarę nie przez poznanie Pisma, lecz Tradycji:

Wiele ludów barbarzyńskich, które wierzą w Chrystusa, mimo że nie posługują się papierem ani atramentem, swoje zbawienie zaś mają zapisane w sercach przez Ducha Świętego i wiernie strzegą starożytnej Tradycji, wierząc w jednego Boga, Stworzyciela nieba i ziemi wraz ze wszystkim, co na nich istnieje, przez Chrystusa Jezusa, Syna Bożego. To On ze względu na swą przewspaniałą miłość dla tego dzieła, którego się podjął, zechciał zrodziwszy się z Dziewicy, zjednoczyć w sobie Bóstwo i człowieczeństwo, a umęczony pod Poncjuszem Piłatem powstał z martwych i został wzięty do światłości; przyjdzie znowu w chwale jako Zbawca tych, którzy są zbawieni oraz Sędzia tych, którzy podlegają sądowi, by posłać w ogień wieczny takich, co przekręcają prawdę i okazują wzgardę Jego Ojcu i Jego przyjściu.
[Adversus Haereses III, 4, 2]

Widać więc, że kluczową rolą Tradycji jest przekazanie najważniejszych prawd wiary - te nauki poznajemy zanim jeszcze przystępujemy do lektury Pisma Świętego i dzięki temu nie popadamy w kuriozalne teorie gnostyków. W tym sensie można powiedzieć, że Tradycja trwa również dzisiaj w Kościele.

Jednakże, to już dodam do siebie, nie należy zbyt pochopnie identyfikować jakiejś nauki jako elementu Tradycji. Przykładowo, Ireneusz był zwolennikiem poglądu, że Chrystus umarł w wieku ponad 40 lat, ponieważ potrzebne było aby Zbawiciel przeszedł przez etap życia, w którym zaczyna się starość:

Przyszedł przecież po to, by wszystkich zbawić przez swoje przyjście, wszystkich, to znaczy tych, którzy w Bogu się odrodzili, zarówno niemowlęta, jak i dzieci, młodych, dorastających i starszych. Dlatego też wkroczył On w każdy wiek, dla niemowląt stając się niemowlęciem, uświęcając wiek niemowlęcy, dla dzieci stał się dzieckiem, aby również ten wiek uświęcić, (...), dla młodych stał się młodzieńcem, stając się przykładem dla młodzieży i uświęcając ją dla Pana. Tak też stał się starszym dla starszych
[Adversus Haereses II, 22, 4]

Ireneusz powołuje się na Tradycję apostolską przekazaną od Apostoła Jana. Jednakże jest to pogląd mało popularny wśród Ojców Kościoła (właściwie to nie znam nikogo oprócz Ireneusza, kto by tak twierdził) i współcześnie nigdzie się go nie naucza. W tym wypadku jestem skłonny uznać, że Ireneusz się mylił.

Czy Tradycja apostolska trwa w Kościele Ewangelickim? Owszem, ponieważ zachowujemy Apostolskie Wyznanie Wiary.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Krzysztof S. » Cz mar 19, 2020 20:49

Grzegorz napisał(a):Jednakże, to już dodam do siebie, nie należy zbyt pochopnie identyfikować jakiejś nauki jako elementu Tradycji. Przykładowo, Ireneusz był zwolennikiem poglądu, że Chrystus umarł w wieku ponad 40 lat, ponieważ potrzebne było aby Zbawiciel przeszedł przez etap życia, w którym zaczyna się starość

I dlatego rozróżnia się Tradycję i tradycję. Zresztą, jeśli przyjąć za prawdziwy pogląd, że Zbawiciel urodził się ok. 7 roku przed Chr., to umierając miałby ok. 40 lat. To jednak nie jest, jak napisałeś, jedna z "najważniejszych prawd wiary", a jedynie mało istotny szczegół historyczny, dlatego należy raczej do tradycji niż do Tradycji.
Krzysztof S.
 
Posty: 29
Dołączył(a): Cz gru 19, 2019 17:53
wyznanie: Wierny Kościoła Powszechnego
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Krzysztof S. » Cz mar 19, 2020 20:51

A wracając do głównego tematu wątku, to dlaczego można opierać się na Tradycji Kościoła do 529 r., a potem już nie? Czy np. w 530 r. był to już inny Kościół?
Krzysztof S.
 
Posty: 29
Dołączył(a): Cz gru 19, 2019 17:53
wyznanie: Wierny Kościoła Powszechnego
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Grzegorz » N mar 22, 2020 20:45

A wracając do głównego tematu wątku, to dlaczego można opierać się na Tradycji Kościoła do 529 r., a potem już nie? Czy np. w 530 r. był to już inny Kościół?


Nikt z nas nie ujął tego w ten sposób. Jak wspomniałem wcześniej, daty ramowe starożytnego Kościoła są umowne. Odwołaliśmy się do "starożytnego Kościoła" w kontekście Pisma Świętego, ponieważ w ciągu kilku pierwszych wieków funkcjonowały różne opinie co do znaczenia poszczególnych ksiąg i ewangelickie podejście do kanonu mieści się w spektrum ówczesnych poglądów.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Aleksander » Pn mar 23, 2020 17:16

Krzysztof S. napisał(a):A wracając do głównego tematu wątku, to dlaczego można opierać się na Tradycji Kościoła do 529 r., a potem już nie? Czy np. w 530 r. był to już inny Kościół?
Zgadzam się z Grzegorzem, to chyba jest próbą tworzenia "problemu na siłę". To z czym teologia ewangelicka się nie zgadza to z postanowieniami Trydentu. Chyba nie do tego Krzysztof S. ciągniesz, aby uznać Sobór Trydencki za Tradycję Kościoła?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Krzysztof S. » Wt kwi 07, 2020 10:10

Chodzi mi o to, czy można mówić o Tradycji Kościoła Starożytnego w oderwaniu od jego późniejszych dziejów.
Grzegorz napisał(a):ewangelickie podejście do kanonu mieści się w spektrum ówczesnych poglądów.

1. Czy podejście KRK także mieści się w "spektrum ówczesnych poglądów"?
2. Czy w VI w. do kanonu zaliczono "księgi deuterkanoniczne", czy jednak ewangelicy opierają się też na Tradycji późniejszych wieków Kościoła?
Krzysztof S.
 
Posty: 29
Dołączył(a): Cz gru 19, 2019 17:53
wyznanie: Wierny Kościoła Powszechnego
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Grzegorz » Wt kwi 07, 2020 10:27

1. Tak, jest ono zgodne np. z podejściem Augustyna.
2. To zależy gdzie. W VI w. były one powszechnie przyjmowane na Zachodzie, ale na Wschodzie zdarzały się odmienne opinie. Jeszcze Jan z Damaszku (ok. 675 - ok. 749) wskazywał na inny autorytet ksiąg z kanonu hebrajskiego i deuterokanonicznych.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Kanon Pisma Świętego

Postprzez Krzysztof S. » Wt kwi 07, 2020 10:58

Grzegorz napisał(a):1. Tak, jest ono zgodne np. z podejściem Augustyna.

Czyli powoływanie się na Tradycję starożytną w sporach z katolikami nie ma sensu.
2. To zależy gdzie. W VI w. były one powszechnie przyjmowane na Zachodzie, ale na Wschodzie zdarzały się odmienne opinie. Jeszcze Jan z Damaszku (ok. 675 - ok. 749) wskazywał na inny autorytet ksiąg z kanonu hebrajskiego i deuterokanonicznych.

Czy od czasów Jana Damasceńskiego, uznawanego przez KRK za ostatniego z Ojców Kościoła, Kościół mylił się w kwestii kanonu?
Krzysztof S.
 
Posty: 29
Dołączył(a): Cz gru 19, 2019 17:53
wyznanie: Wierny Kościoła Powszechnego
  

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Różne pytania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

cron