aestadianizm – religijny konserwatywny nurt odrodzeniowy z XIX w. w luteranizmie. Cechuje go silny wpływ pietyzmu i teologii braci morawskich.
Jest obecnie największym luterańskim ruchem odrodzeniowym w krajach skandynawskich[1] (Finlandia, Norwegia, Szwecja) oraz w Federacji Rosyjskiej, Kanadzie i USA. Mniejsze grupy istnieją w Afryce, Ameryce Południowej i Europie Środkowej; w wielu krajach świata prowadzona jest działalność misyjna. Ogólną liczbę wyznawców laestadianizmu ocenia się na 144.000 do 219.000 (z tego około 100.000 w Finlandii).
Nazwa "laestadianie" nie jest używana przez wyznawców tego nurtu; nazywają oni siebie po prostu "
Nazwa wyznania pochodzi od nazwiska szwedzkiego pastora i botanika Larsa Laestadiusa. W 1844, kiedy był duchownym Luterańskiego Kościoła Szwecji, spotkał Laponkę - Millę Clementsdotter z Föllinge (Jämtland). Należała ona do religijnego ruchu odrodzeniowego pod silnym wpływem pietyzmu oraz teologii braci morawskich. Opowiadała Laestadiusowi o swoich doświadczeniach duchowych i wkrótce doszedł on do wniosku, że wiara tej kobiety jest "prawdziwym i żywym chrześcijaństwem". Uznał, że znajduje się w "stanie łaski" i otrzymał od Boga przebaczenie grzechów. Zaczął głosić natchnione kazania i wkrótce przyciągnął rzesze zwolenników; ten ruch religijny szybko dotarł do Norwegii i Finlandii.
Laestadianie uważają, że są bezpośrednimi następcami przedreformacyjnych proto-protestantów: waldensów i lollardów oraz pierwotnego Kościoła Chrześcijańskiego. Marcin Luter, Jan Hus, John Wycliffe i Piotr Waldo są uznawani za duchowych poprzedników laestadianizmu.
Wewnątrz ruchu powstały różnice doktrynalne, które jeszcze w XIX w. doprowadziły do podziału na 19 nurtów, z których 15 istnieje do dziś. Cztery główne nurty skupiają 90% laestadian: :
laestadianizm konserwatywny (Laestadiański Kościół Luterański)
laestadianizm pierwotny (Staroapostolski Kościół Luterański w USA)
Rauhan Sana (Świat Pokoju) czyli Apostolski Luterański Kościół Ameryki w USA i Kanadzie)
Elämän Sana (Świat Życia) działa w ramach Luterańskiego Kościoła Finlandii i dał mu trzech biskupów.
Pozostałe nurty są nieliczne i często nieaktywne.
Wszystkie nurty laestadianizmu kładą nacisk na luterańską doktrynę "usprawiedliwienia przez wiarę" oraz rolę Łaski (Sola gratia). Odpuszczenie grzechów następuje "w imię Jezusa i Jego krwi". Organizują doroczne zjazdy (konserwatyści w lecie, a "pierwotni" na Boże Narodzenie w Gällivare i Lahti).
Laestadianie są bezwarunkowymi abstynentami, potępiają "nowoczesne idee", takie jak równouprawnienie, a współczesną technikę uważają za "bezużyteczną". Unikają rozrywek (sportu, telewizji, kina i teatru). Starają się kontrolować siebie wzajemnie; ci, którzy nie przestrzegają zaleceń grupy są napominani i w ostateczności wykluczani
Laestadianizm (kolor zielony) w Afryce w 2007.
Laestadianizm (kolor zielony) w Ameryce Północnej w 2007.
Laestadianizm (kolor zielony) w Europie w 2007.
Wspólnoty laestadiańskie w krajach europejskich w 2006 r.
aestadianizm – religijny konserwatywny nurt odrodzeniowy z XIX w. w luteranizmie. Cechuje go silny wpływ pietyzmu i teologii braci morawskich.
Jest obecnie największym luterańskim ruchem odrodzeniowym w krajach skandynawskich[1] (Finlandia, Norwegia, Szwecja) oraz w Federacji Rosyjskiej, Kanadzie i USA. Mniejsze grupy istnieją w Afryce, Ameryce Południowej i Europie Środkowej; w wielu krajach świata prowadzona jest działalność misyjna. Ogólną liczbę wyznawców laestadianizmu ocenia się na 144.000 do 219.000 (z tego około 100.000 w Finlandii).
Nazwa "laestadianie" nie jest używana przez wyznawców tego nurtu; nazywają oni siebie po prostu "Chrześcijanami"
Nazwa wyznania pochodzi od nazwiska szwedzkiego pastora i botanika Larsa Laestadiusa. W 1844, kiedy był duchownym Luterańskiego Kościoła Szwecji, spotkał Laponkę - Millę Clementsdotter z Föllinge (Jämtland). Należała ona do religijnego ruchu odrodzeniowego pod silnym wpływem pietyzmu oraz teologii braci morawskich. Opowiadała Laestadiusowi o swoich doświadczeniach duchowych i wkrótce doszedł on do wniosku, że wiara tej kobiety jest "prawdziwym i żywym chrześcijaństwem". Uznał, że znajduje się w "stanie łaski" i otrzymał od Boga przebaczenie grzechów. Zaczął głosić natchnione kazania i wkrótce przyciągnął rzesze zwolenników; ten ruch religijny szybko dotarł do Norwegii i Finlandii.
Laestadianie uważają, że są bezpośrednimi następcami przedreformacyjnych proto-protestantów: waldensów i lollardów oraz pierwotnego Kościoła Chrześcijańskiego. Marcin Luter, Jan Hus, John Wycliffe i Piotr Waldo są uznawani za duchowych poprzedników laestadianizmu.
Wewnątrz ruchu powstały różnice doktrynalne, które jeszcze w XIX w. doprowadziły do podziału na 19 nurtów, z których 15 istnieje do dziś. Cztery główne nurty skupiają 90% laestadian: :
laestadianizm konserwatywny (Laestadiański Kościół Luterański)
laestadianizm pierwotny (Staroapostolski Kościół Luterański w USA)
Rauhan Sana (Świat Pokoju) czyli Apostolski Luterański Kościół Ameryki w USA i Kanadzie)
Elämän Sana (Świat Życia) działa w ramach Luterańskiego Kościoła Finlandii i dał mu trzech biskupów.
Pozostałe nurty są nieliczne i często nieaktywne.
Doktryna[edytuj | edytuj kod]
Wszystkie nurty laestadianizmu kładą nacisk na luterańską doktrynę "usprawiedliwienia przez wiarę" oraz rolę Łaski (Sola gratia). Odpuszczenie grzechów następuje "w imię Jezusa i Jego krwi". Organizują doroczne zjazdy (konserwatyści w lecie, a "pierwotni" na Boże Narodzenie w Gällivare i Lahti).
Laestadianie są bezwarunkowymi abstynentami, potępiają "nowoczesne idee", takie jak równouprawnienie, a współczesną technikę uważają za "bezużyteczną". Unikają rozrywek (sportu, telewizji, kina i teatru). Starają się kontrolować siebie wzajemnie; ci, którzy nie przestrzegają zaleceń grupy są napominani i w ostateczności wykluczani[2].
Laestadianizm (kolor zielony) w Afryce w 2007.
Laestadianizm (kolor zielony) w Ameryce Północnej w 2007.
Laestadianizm (kolor zielony) w Europie w 2007.
Wspólnoty laestadiańskie w krajach europejskich w 2006 r.
co myślicie o tym nurcie?