Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Diakon

Diakon

Postprzez Antek » Wt cze 08, 2021 17:32

W kościele katolickim każdy duchowny jest na początku diakonem o ile się nie myle, w prawosławiu tez jest dosc istotnym "stopniem" natomiast w kościołach protestanckich jakoś sie ten "urzad" rozmywa. U baptystów jest ale traktowany dośc po macoszemu, kandydaci do pastorstwa nie przechodza diakonatu tylko wikariat. W kosciolach ewangelickich niby jest ale w praktyce wyglada to jak "zastepczy" pastorat dla kobiet. Jak wygladala kwestia diakonatu w pismach reformatorow o ile w ogole? I jak to wyglada dzis, czy poza tym ze jest forma sluzby dla kobiet ma jakies konkretne zadania? Czy w ogole mezczyzni sa diakonami?
Antek
 
Posty: 23
Dołączył(a): Śr maja 26, 2021 15:21
wyznanie: Nie wiem
  

Re: Diakon

Postprzez Jakub » So cze 12, 2021 06:51

W Kościele Ewangelickim Augsburskiego Wyznania (ECAV) w Republice Czeskiej zwykle ordynację na duchownego poprzedza diakonat, do którego powołuje się również przez ordynację. I nie jest to jedyny taki przypadek - choć mniejszościowy w świecie luterańskim. Teraz zresztą w październiku 3 diakoni ECAVu będą ordynowani na księży.

W Śląskim Kościele Ewangelickim Augsburskiego Wyznania (ŚKEAW / SCEAV) w Republice Czeskiej - na Zaolziu często ordynuje się diakonów (z prawem sprawowania Sakramentów), daje im czas na dokończenie studiów teologicznych, a następnie jeżeli zostaną wybrani na urząd pastora (proboszcza) konkretnej parafii, są instalowani na pastorów i nakładana jest im komża, której diakoni nie noszą.

W KE-A w Polsce jest jeden diakon - mężczyzna. Reszta to diakonki - kobiet. Generalnie można ich podzielić na 3 grupy:
1) panie wprowadzone w urząd nauczania kościelnego (katechetki), które po 1995 (chyba?) zostały uznane za diakonki, a parę lat temu umożliwiono im poprzez Synod nieskrępowaną służbę sakramentalną
2) panie i pan ordynowani na urząd diakona w rozumieniu urzędu Słowa, ale NIE sakramentów, którzy również po decyzji Synodu mogą sprawować sakramenty
3) panie ordynowane według dotychczasowego formularza ordynacyjnego, ale już po zmianie przepisów przez Synod - czyli "księdzówki" (tak się na to mówi na Zaolziu :) ) z tytułem diakonek.

Zmiana w latach 90-tych była ewidentnie inspirowana Kościołem Szwecji - brak możliwości sprawowania sakramentów, zielone koszule z koloratką.
Dziś zmiany poszły w zupełnie inną stronę czyniąc z diakona trwałego wikariusza bez komży i "ks." przed imieniem.
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Diakon

Postprzez Maksymilian » Pt cze 25, 2021 12:47

Jeżeli zajrzymy do Pisma Świętego to zauważymy, że poza dwiema funkcjami jakie mają być sprawowane w zborach nie ma mowy o hierarchii jak w kościołach katolickim, prawosławnym, anglikańskim oraz niektórych luterańskich. Jest to, w mojej ocenie, efekt wpływów politycznych rozpoczynających się już w starożytności na Kościół, a także rozwoju teologii popierającej istnienie jakiegoś kapłańskiego stanu duchownych, kogoś kto jest wyżej w hierarchi kościelnej nad wiernymi ze względu np. sprawowanie mszy.

Diakon i diakonia w historii schodziła na plan dalszy przez to, że Kościół pełnił wiele ról pozareligijnych, także polityczną, edukacyjną czy ekonomiczną, a to nie sprzyja wydawaniu pieniędzy na biednych, bo dukat się nie zwróci, a zakupienie połaci ziemi, zbudowanie młyna już tak. Oczywiście nie było tak czarno-biało, ale i dzisiaj można obserwować takie traktowanie diakonii i diakonów jako zbędnych i kosztownych, nie dających zysku w parafiach, które czasami zarządcy traktują jak przedsiębiorstwa.

Należyte rozumienie diakona rozwinęła w mojej opinii teologia reformowana, która całkowicie rezygnowała z starokościelnej trójstopniowej hierarchii i wzorem Biblii podzieliła funkcje na starszych oraz diakonów. Starsi zaś dzielili się na nauczających i nienauczających. Polecam szczególnie słynne w Europie dzieło Polaka, Jana Łaskiego Młodszego "Forma i całkowity porządek kościelnego posługiwania" znane jako "Forma ac ratio". Luterańska doktryna jest słuszna, ale nie dostrzegam w niej jakiegoś należytego rozwoju tej tematyki.
Maksymilian
 
Posty: 31
Dołączył(a): Wt cze 08, 2021 10:28
wyznanie: -
  

Re: Diakon

Postprzez Grzegorz » N cze 27, 2021 07:34

Maksymilian napisał(a):Diakon i diakonia w historii schodziła na plan dalszy przez to, że Kościół pełnił wiele ról pozareligijnych


Zastanawiam się na ile to jest trafne i w jakim okresie. Wydaje się, że w pierwszych wiekach diakon był bardziej poważanym urzędem niż współcześnie, również na tle pozostałych urzędów kościelnych. Wskazuje na to kanon 18. Soboru Nicejskiego, który podkreśla, że niższość diakona musi mieć odzwierciedlenie w porządku liturgicznym.
Doszło do wiadomości świętego i wielkiego soboru, że w niektórych miejscowościach i miastach diakoni podają Komunię prezbiterom. Ani kanon ani zwyczaj nie pozwala na to, aby ci, którzy nie mogą składać ofiary, podawali Ciało Chrystusa tym, którzy mogą. Sobór dowiedział się także tego, że niektórzy diakoni przyjmują Eucharystię nawet przed biskupami. Wszystko to musi się skończyć.


Na elitarność urzędu diakona miał wpływ fakt, że tradycyjnie w każdym mieście mogło być maksymalnie 7 diakonów (por. kanon 15. synodu w Neocezarei), zaś nie było ograniczenia na liczbę prezbiterów. W dużych miastach jak Rzym robiło to różnicę. Wspomina o tym Hieronim w 146. liście.
Mała liczba czyni diakonów czcigodnymi, tłum prezbiterów czyni ich godnymi lekceważenia.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Diakon

Postprzez Maksymilian » N cze 27, 2021 09:39

Miałem Grzegorzu na myśli bardziej średniowiecze i nowożytność. Jednak zacytowane przez Ciebie teksty także świadczą o tym, że diakon, nie wiadomo po co, miał swoje miejsce w liturgii. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem strojów liturgicznych dla diakonów i ich wymyślonych funkcji w liturgii. Jest to wyraźny element teatru liturgicznego, który można obserwować w liturgii zachodniej jak i wschodniej. Diakon wybrany w zborze winien zajmować się tylko służbą ubogim, chorym, samotnym, wdową i sierotą etc., a nie paradowaniem w sukniach z adamaszku czy innych strojach.
Maksymilian
 
Posty: 31
Dołączył(a): Wt cze 08, 2021 10:28
wyznanie: -
  

Re: Diakon

Postprzez Grzegorz » N cze 27, 2021 18:18

Maksymilian napisał(a): Diakon wybrany w zborze winien zajmować się tylko służbą ubogim, chorym, samotnym, wdową i sierotą etc.


Pytanie czy to się da obronić na gruncie Pisma? W opisie powołania siedmiu diakonów w Dz 6 jest wskazanie na posługę przy stołach. W tym fragmencie nie pada słowo 'diakon', jest to raczej historia genezy urzędu, a nie ścisła definicja zadań diakona. Samo słowo διάκονος jest zresztą dość ogólnikowe i oznacza po prostu sługę. Rola służebna może też realizować się podczas liturgii. Rola liturgiczna diakonów jest wspomniana w II wieku u Justyna Męczennika w kontekście Eucharystii [1 Apologia, 56]:
ci, którzy są zwani przez nas diakonami rozdzielają każdemu z obecnych eucharystyczny chleb, wino i wodę, a także roznoszą je nieobecnym.

Istotnie - posługa przy stołach w Dziejach Apostolskich musiała wiązać się z liturgicznym zgromadzeniem.

Poza tym w 1 Liście do Tymoteusza wymagania stawiane diakonom w znacznym stopniu pokrywają się z wymaganiami dla biskupów - w szczególności zaleca się aby diakon dobrze kierował swoimi dziećmi i domem. To sugeruje, że diakoni byli również do pewnego stopnia autorytetem w Kościele. Jeśli diakon miałby zajmować się tylko służbą charytatywną to nie bardzo rozumiem czemu sposób w jaki wychowuje dzieci byłby istotny.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Diakon

Postprzez Maksymilian » N cze 27, 2021 21:23

Zauważ drogi Grzegorzu, że w Dz 6,1-2;4 wskazane jest, że apostołowie nie chcą zaniedbywać służby Słowa oraz modlitwy (w.4) oraz problem jest z obsługiwaniem wdów helleńskich. Na tym gruncie uznanie, że obsługiwane stoły służyły przy Wieczerzy Pańskiej musiałoby oznaczać jednocześnie, że sprawowanie tego obrzędu nie jest posługiwaniem Słowa - sami apostołowie w wersie 2 i 4 podkreślają to wyraźnie przypisując sobie zadanie posługi Słowa oddzielając ją od usługiwania przy stołach. Poza tym dlaczego akurat protest mieliby tylko helleniści w sprawie swoich wdów? W jaki sposób zaniedbywana mogła być wdowa helleńska przy Komunii Świętej? Wyklucza to kontekst eucharystyczny.

Justyn niewątpliwie relacjonuje co działo się wówczas, ale nie oznacza to, że jest to argument teologiczny. Już za czasów apostołów bywali odstępcy w poważniejszych sprawach. Sądzę więc, że tym świadectwem możemy tylko podpierać argumentację z historii, tj. jak w dziejach chrześcijaństwa wyglądały pewne rzeczy, ale nie można na ich podstawie orzekać o słuszności. Wyłącznie Pismo jest tutaj sędzią.

Wymagania dotyczące biskupów jak i diakonów są dlatego jednakowe aby nie dawali swoją postawą złego przykładu. Jak w imię Chrystusa i miłości bliźniego miałby występować wobec potrzebujących człowiek, którego życie nie jest należycie chrześcijańskie? Mógłby być zgorszeniem dla zboru i świata, a także środki przeznaczone dla ubogich sam mógłby trwonić czy rozdzielać stronniczo.
Maksymilian
 
Posty: 31
Dołączył(a): Wt cze 08, 2021 10:28
wyznanie: -
  

Re: Diakon

Postprzez Jakub » Pn cze 28, 2021 12:34

W SELKu rozróżniają między Diakon'em a Pfarrdiakon'em. Pierwszy zajmuje się służbą charytatywną - funkcję tę pełnią zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Natomiast ta druga to pomocnicza służba Słowa - może kazać, ale nie może sprawować Sakramentów. O ile pamiętam może nim być tylko mężczyzna.
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Diakon

Postprzez Maksymilian » Pn cze 28, 2021 14:02

Ciekawe rozwiązanie, ale po co rozdzielać służbę Słowa na ambonę i sakramenty? Lepiej już w ogóle zlikwidować nazwę diakon parafialny, i nazywać go pastorem, a jak ktoś bardzo chce podkreślić jego niesamodzielność to może nazwać go pastorem pomocniczym.
Maksymilian
 
Posty: 31
Dołączył(a): Wt cze 08, 2021 10:28
wyznanie: -
  

Re: Diakon

Postprzez Aleksander » Wt cze 29, 2021 21:41

Mom zdaniem Pismo Święte nie podaje pełnych informacji o urzędach w Kościele, raczej mówi charakterze osoby jej pełniącej. Pewnie jednym z powodów jest dopiero początek tworzenia instytucji Kościoła. Dlatego też różnie się interpretuje i tłumaczy samą nazwę "biskupa". W mojej denominacji jest kilku pastorów, którzy trzymają się stanowiska, że powinno się używać terminu "pastor", i tyle...
Dlatego też tak ważny jest rozwój Kościoła i jego Tradycja. Wcale nie mam na myśli bronienia ogromnej hierarchii Kościoła. Raczej trzymam się zdania, że Kościół ma pewną dowolność w tworzeniu struktur.

Przez wiele lat funkcjonowałem w strukturach prezbiteriańskich, oczywiście bardziej nowoczesnych, dwu-urzędowości. Prezbiter/starszy (nauczający i zarządzający) oraz diakonii. Z mojego doświadczenia raczej jest to problematyczny system.

Uważam, że podział na księdza/pastora (duchownego) oraz świeckich sług w Kościele jest bardzo pomocny (niezbędny) i o wiele bardziej praktyczny. Utrzymuje balans, równowagę. W takim układzie posługa diakońska jest początkiem, procesem szkoleniowym dla przyszłej posługi księdza. Takim okresem jest wikariat. Nie widzę problemów że nie nazywamy tego diakonatem.



Sent from my IN2013 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Następna strona

Powrót do Kultura, tradycje i etyka ewangelicka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron