Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Liturgia Eucharystii

Czym jest nurt wysokokościelny i jakie jest jego miejsce we współczesnym Luteranizmie

Liturgia Eucharystii

Postprzez skomplik » Pn lis 14, 2011 10:15

Witam.
Ostatnio zgłębiam chrześcijański wschód, jego mistykę i tradycje liturgiczne; w zwiazku z tym pojawiło sie w mojej głowie pytanie - czy jest w Polsce gdzieś kościół ewangelicki który sprawuje liturgię św. Jana Chryzostoma albo Apostoła Jakuba? Wiem że na Ukrainie jest Ukraiński Kościół Luterański, stosujący luterański ryt bizantyjski i odwołujący się do chrześcijaństwa wschodniego. Ale w Polsce z czymś takim się nie spotkałem.

Dla zainteresowanych przesyłam artykuł z internetu na ten temat:

Bizantyjski ewangelicyzm
Na ścianie prezbiterium, po obu stronach krzyża, wiszą ikony Chrystusa i Bogarodzicy z dzieciątkiem, a w koło rozbrzmiewają dźwięki Boskiej Liturgii Jana Chryzostoma. W powyższym zdaniu nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jest to opis nabożeństwa... ewangelickiego. Nawet krzyż wpisany w Różę Lutra Ukraińskiego Kościoła Luterańskiego, to sześcioramienny krzyż grecki.
Ewangelicyzm augsburski nie jest na Ukrainie niczym nowym. Wręcz przeciwnie, wyznanie to jest obecne na ukraińskich ziemiach od XVI wieku, a wiec początku Reformacji, ma swoich świętych - oczywiście w ewangelickim tego słowa znaczeniu - i męczenników.

Historyk Mychajło Hruszewski uważa, że już w XVI wieku dość licznie zaczęły powstawać luterańskie zbory w Galicji, na Wołyniu, Podolu i w rejonie Kijowa. To właśnie dzięki wpływom ewangelików Kościół prawosławny poruszył kwestię używania w liturgii języka narodowego. Co więcej, w tamtym czasie wiele mówiło się o zjednoczeniu protestantów i prawosławnych. Jednym z inicjatorów pomysłu był książę Konstantyn Ostrogski, jeden z pretendentów do Polskiej Korony po śmierci ostatniego władcy z linii Jagiellonów, króla Zygmunta II Augusta.

Zjednoczenie nie doszło do skutku ze względu na opór wielmożów. Ci sami ludzie - jak twierdzi wielu ukraińskich historyków - podczas katolickiej reakcji na Ukrainie zdradzili interesy współwyznawców. Ekspansja katolicyzmu, ciesząca się poparciem władz cywilnych, doprowadziła do niemal całkowitego usunięcia luteranizmu z Ukrainy. Zwolennikami tej tezy są m.in. Hruszewski oraz Hilarion, metropolita Ukraińskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w Kanadzie.

Renesans ewangelicyzmu zaczął się w okresie międzywojennym, kiedy to polskie rządy na terenach dzisiejszej Ukrainy pozwoliły na głoszenie Ewangelii w zachodnich częściach kraju. Po ukraińskiej rewolucji i załamaniu się idei utworzenia niepodległego kraju, wielu ludzi zaczęło się zastanawiać, co jest przyczyną niepowodzeń Ukraińców. Zaczęto także analizować ukraińską religijność. Wnioski były takie, że należy zacząć zwiastować czystą Ewangelię i stworzyć Kościół ewangelicki. Podjęła się tego grupa prawosławnych i greckokatolickich księży, tworząc Ukraiński Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania, będący bezpośrednim przodkiem Ukraińskiego Kościoła Luterańskiego. Kościół nie przyjął łacińskiej liturgii. Zdecydował się utrzymać i rozwijać wschodnią liturgię według rytu Jana Chryzostoma. Ewangelickiej teologii nadano zaś ukraińską tożsamość.

Wkrótce ewangelickie kongregacje rozprzestrzeniły się po Galicji i Wołyniu. Centrum luteranizmu stał się Stanisławów (obecnie Iwano-Frankowsk), a duchowym przywódcą Ukraińców, ks. Teodor Jarczuk. W 1931 roku, na łamach pisma "Prozy!", duchowny napisał: "Jesteśmy ukraińskimi ewangelistami. Kochamy ukraiński lud i obyczaje naszych praojców. Mimo wszelkich oszczerstw przeciwko nam, walczymy o duchową odnowę ukraińskiego ludu na bazie prawdy Świętej Ewangelii. Spoglądamy w stronę ukraińskich geniuszy, Hryhorija Skoworoda i Pantelejmona Kulisza". To właśnie Jarczukowi Ukraińcy zawdzięczają przekład "Małego katechizmu" ks. Marcina Lutra i podstawowej księgi wyznaniowej luteranizmu - Konfesji Augsburskiej. Duchowny opracował też ewangelicki modlitewnik i śpiewnik.

Nowe kościoły ewangelickie rosły jak grzyby po deszczu. W parafiach prowadzono szkółki niedzielne, działało też luterańskie wydawnictwo. W latach 30. jeden z liderów Ukraińskiego Kościoła Ewangelickiego Augsburskiego Wyznania, Judym Folusznjak napisał o Kościele: "Będąc rdzenną i nierozerwalną częścią ukraińskiej duszy, Kościół czuje ból i kłopoty, jakie dotykają lud, czuje potrzeby ludzi. Może przynieść ukraińskiemu narodowi wiele pożytku, o ile ludzie zrzucą duchowe kajdany i zechcą dążyć do rozwoju i postępu drogami, którymi dążyły inne narody". Tuż przed wybuchem II wojny światowej UKEAW liczył ok. 10 tys. wiernych.

Rok 1939 był dla ukraińskich ewangelików augsburskich tragiczny. NKWD aresztowało i zabiło przywódców Kościoła, w tym ks. Teodora Jarczuka (1941 r.). Skonfiskowano literaturę, a wielu wiernych znalazło się w więzieniach lub obozach koncentracyjnych. Ksiądz Mychajło Tymczuk wyemigrował do USA zabierając ze sobą Księgi Wyznaniowe. Miał sen. Chciał pewnego dnia powrócić na Ukrainę i wskrzesić Kościół. Zmarł na emigracji, jednak tuż przed śmiercią pobłogosławił reprezentantów misyjnego stowarzyszenia Myśli Wiary.

W 1979 r. stowarzyszenie podjęło się dzieła odbudowy Kościoła. Wspierało też niepodległościowe dążenia Ukrainy. W 1991 kraj uzyskał niepodległość, co przyczyniło się do radykalnego powiększenia liczby parafii ewangelickich, w 1994 r. powstał Ukraiński Kościół Luterański, formalny następca Ukraińskiego Kościoła Ewangelickiego Augsburskiego Wyznania. Dwa lata później zarejestrowano luterański Episkopat. Ukraiński Kościół Luterański stale rozwija swoją działalność. Obecnie składa się z trzech eparchii: Kijowskiej, Galicyjskiej i Taurydzkiej. 25 parafii i 11 stacji misyjnych skupia 2500 wiernych.

Już sama obecność ikon w Kościele ewangelickim może dziwić. Warto więc przytoczyć stanowisko Ukraińskiego Kościoła Luterańskiego odnośnie sztuki religijnej. A przeczytać w nim możemy: "Wyznajemy, że sztuka kościelna (ikony, figury, witraże i inne), która wiernie odzwierciedla nauczanie Biblii jest użyteczna dla nauczania i spraw pobożnościowych współczesnych dzieci Boga tak, jak była użyteczna dla dzieci Boga przez cały okres historii Kościoła Nowego i Starego Testamentu. Odrzucamy i potępiamy nauczanie, zgodnie z którym sztuka ta ma charakter mediacyjny między Bogiem a człowiekiem lub postrzegana jest jako znak łaski".

Ukraiński Kościół Luterański sprzeciwia się wyświęcaniu kobiet na duchownych powołując się na Pawłowe słowa, zgodnie z którymi kobieta nie powinna w Kościele nauczać i mieć w nim władzy nad mężczyzną. "(?) to oznacza, że duszpasterska posługa Ewangelii nie może spoczywać w rękach kobiety. Trzymając się tego pryncypium, kobieta nie powinna też mieć władzy nad mężczyzną w procesie podejmowania decyzji przez kongregację. Jednakże, opinie kobiet powinny być brane pod uwagę, skoro są one członkiniami Ciała Chrystusa i wraz z mężczyznami dzielą błogosławieństwa i obowiązki powszechnego kapłaństwa" - czytamy w dokumentach Kościoła.

UKL z założenia nie angażuje się w politykę. Należy do Ewangelicko-Luterańskiej Konferencji Wyznaniowej. Nie jest natomiast członkiem ani Światowej Federacji Luterańskiej, ani Międzynarodowej Rady Luterańskiej. Współpracuje blisko z niemieckim Wolnym Kościołem Ewangelicko-Luterańskim, amerykańskim Synodem Ewangelicko-Luterańskim i Ewangelicko-Luterańskim Synodem Wisconsin oraz Luterańskim Kościołem Wyznaniowym Szwecji i Norwegii.


Ps. Brakuje w Polsce liturgii starożytnej w językach narodowych - prawosławni używają staro-cerkiewno-słowiańskiego a greko-katolicy Ukraińskiego, może ewangelicy od czasu do czasu sprawowali by taką eucharystię w językach narodowych? nie mówie oczywiście o stałych nabożeństwach, ale np. raz w miesiącu.

Co o tym myślicie?

pozdrawiam!
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Elżbieta » Pn lis 14, 2011 10:30

Na gorąco Ci dopowiadam , w Polsce mówimy wszyscy językiem polskim, który doskonale znamy. Ks.Marcin Luter nie po to usunął łacinę z Kościołów, żebyśmy teraz język zrozumiały dla wszystkich zastępowali jakimś innym. Nie może być tak, żeby człowiek siedział na Nabożeństwie jak na przysłowiowym tureckim kazaniu. Trzeba doskonale rozumieć całą liturgię, żeby ona mogła płynąć z serca i żeby mogła być formą modlitwy. Inaczej traci to wszystko sens. Inaczej liturgia będzie czymś w rodzaju czarów, czymś co nie ma głębszego znaczenia i tak naprawdę nikomu nic nie daje. Przecież mamy wspaniałą , piękną liturgię, tylko trzeba się jej nauczyć.
Nawiasem mówiąc mamy swoją własną liturgię, a to o czym piszesz , jest w Kościele Katolickim i Prawosławnym.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez skomplik » Pn lis 14, 2011 11:10

A gdzie ja napisałem żeby jej nie sprawować w jezykach narodowych? nie rozumiem... a co do liturgii to jest ona dziedzictwem nie tyle prawosławia czy katolicyzmu co chrześcijaństwa, nie możemy podcinać własnych korzeni.
pozdrawiam
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Elżbieta » Pn lis 14, 2011 11:37

Zgoda, nie możemy, ale czy nasza liturgia jest gorsza od tych starożytnych .
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Paweł » Pn lis 14, 2011 13:57

Z naszą liturgią nie jest źle. Liturgia KRK po II SW to dopiero dramat. Takie trochę liturgiczne disco polo, nie dziwię się zwolennikom trydentu.
Paweł
 
Posty: 733
Dołączył(a): N mar 21, 2010 12:13
Lokalizacja: Suwałki
wyznanie: ewangelicko - augsburskie
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Agnes » Pn lis 14, 2011 17:02

Dla mnie liturgia KEA jest naprawdę piękna. Nie ma się tu do czego, moim zdaniem, "przyczepić". To jest moje wrażenie niezmiennie na każdym nabożeństwie od 13 lat (moje pierwsze zetknięcie z nabożeństwem KEA).
Agnes
 
Posty: 556
Dołączył(a): Pn sie 22, 2011 20:06
Lokalizacja: Kraków
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Elżbieta » Pn lis 14, 2011 17:05

A jak pięknie wygląda liturgia z podkładem muzycznym dla księdza ! ! ! :P
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez skomplik » Wt lis 15, 2011 12:28

Dla mnie liturgia KEA jest naprawdę piękna. Nie ma się tu do czego, moim zdaniem, "przyczepić". To jest moje wrażenie niezmiennie na każdym nabożeństwie od 13 lat (moje pierwsze zetknięcie z nabożeństwem KEA).


Zostałem źle zrozumiany, nie chodzi mi o to że obecna liturgia jest gorsza, albo mniej piękna, nie chodziło mi tez o to by jej zaniechać, albo zamienić na np. liturgie św. Jakuba - chodziło mi o to że można byłoby pomyśleć żeby może czasem coś takiego zrobić wyjątkowo obok, np. raz na miesiąc/dwa miesiące, z ikonami i kadzidłem. Wiem że jest troche ludzi których mogłoby to przyciągnąć :) Ale to była tylko propozycja ;)

Paweł napisał(a):Z naszą liturgią nie jest źle. Liturgia KRK po II SW to dopiero dramat. Takie trochę liturgiczne disco polo, nie dziwię się zwolennikom trydentu.


Możesz rozwinąć? w jakim sensie "liturgiczne disco polo"? ;) Bo ja osobiście dziwie się zwolennikom trydentu - z ich grzechami podczas sprawowania Mszy, odpustami na dni i niezrozumiały dla wiernych język liturgii. Do tego cała mentalność plus ubranka (rękawiczki itd.). Jakbym miał wybierać to wole posoborową Eucharystię.

pozdrawiam
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Paweł » Wt lis 15, 2011 12:40

Pisząc o trydencie miałem na myśli tylko i wyłącznie oprawę muzyczną, chotrał etc. nie brałem pod uwagę spraw teologicznych. Jakiś czas temu byłem na mszy wg nowej liturgii, bez żadnych uprzedzeń, ale pieśni podczas mszy i śpiewy liturgiczne trąciły mi straszną miernotą muzyczną - stąd porównanie do disco polo. Porównywałem tylko muzykę.
Paweł
 
Posty: 733
Dołączył(a): N mar 21, 2010 12:13
Lokalizacja: Suwałki
wyznanie: ewangelicko - augsburskie
  

Re: Liturgia Eucharystii

Postprzez Elżbieta » Wt lis 15, 2011 13:11

Ikony i kadzidła w KEA ? - Mocno bym się zdziwiła, gdyby takie coś w Polsce przeszło, nie mówiąc o tym, że jest coś takiego jak Porządek Liturgiczny i trzeba się go trzymać - nie ma żadnej dowolności ani przypadkowości.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Następna strona

Powrót do Luteranizm wysokokościelny

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości