Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Czym jest nurt wysokokościelny i jakie jest jego miejsce we współczesnym Luteranizmie

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Jonah » Pt lip 06, 2012 11:03

Skoro wątek przeniesiony piszę tutaj.

Trudno powiedzieć jednoznacznie, jaka praktyka w tym względzie jest biblijna. Pamiętajmy, że Wieczerza Pańska wywodzi się Paschy żydowskiej, która świętowana jest raz w roku. Co prawda, możemy przeczytać w NT, że uczniowie „łamali chleb” często. Ale jak często i czy zawsze „łamanie chleba” oznacza Eucharystię już zgody nie ma. Czy z Dz 2, 42-47 wynika, że „łamali chleb” codziennie? Czy Dz 20, 7 sugerują, że jedynie pierwszego dnia po szabacie?
W Kościele starożytnym początkowo sprawowano Eucharystię w zasadzie co tydzień w niedzielę, ale także okazjonalnie w inne dni tygodnia. Najprawdopodobniej wszyscy ochrzczeni, którzy aktualnie nie pokutowali, przystępowali do Komunii. Jeśli ktoś nie przystąpił był uważany za podejrzanego. Ci, na których nałożona była pokuta (zwykle za poważne wykroczenia, jak apostazja, cudzołóstwo i zabójstwo), musieli opuścić zgromadzenie wraz z katechumenami po Liturgii Słowa. A więc niedopuszczenie do Komunii było karą (!). Nikt by się nie pozbawiał Komunii z własnej woli.
Kiedy wierni przestają masowo i często przystępować do Komunii? Prawdopodobnie wówczas gdy rozwija się i indywidualizuje na Zachodzie praktyka pokutna, powstają szczegółowe księgi pokutne. „Stan łaski” staje się warunkiem przystąpienia do Stołu Pańskiego. Wówczas każdy zaczyna się czuć grzeszny i niegodny (no, może poza kapłanami, cokolwiek by nie wyczyniali). W takim stopniu, że pokuta staje się ważniejsza od Komunii (!). Eucharystia w rękach kleru stała się nagrodą za dobre sprawowanie. W zastępstwie Komunii zaczyna się rozwijać kult Hostii. Pojawia się duży opłatek, który celebrans pokazuje z daleka wiernym. Później nawet wystawia się konsekrowane Hostie do adoracji.
A przecież, jak słusznie zwracają uwagę prawosławni, Komunia przeznaczona jest do spożywania, nie zaś adoracji. Używanie Hostii oraz komunikantów doprowadziło do innej dziwnej, co zauważają znów prawosławni, praktyki. Otoż, konsekrowaną Hostię spożywa sam kapłan, sam też pije Wino, zaś wiernym rozdaje komunikanty. Inaczej jest właśnie w prawosławiu, gdzie wszyscy spożywają cząstki tego samego Chleba i piją z tego samego kielicha. Pozwala to wyraźnie podkreślić zjednoczenie nie tylko z Chrystusem, ale i Kościołem. Warto też zwrócić uwagę, że we wschodnim prawosławiu spowiedź nie jest warunkiem godnego przystąpienia do Eucharystii. Można ja odbyć później.
Reformatorzy przywrócili właściwe proporcje pomiędzy pokutą a Komunią. Skoro człowiek jest jednocześnie usprawiedliwionym i grzesznikiem, łaska zaś nie jest jakimś wewnętrznym stanem, ale relacją Boga do człowieka, to niegodność nie polega na grzeszności, ale, zgodnie z Pawłem, na braku wiary i zaufania w słowa „za was wydane”; w to, iż w Sakramencie spotykamy i jednoczymy się z Chrystusem. Według M. Lutra taka niewiara czyni Komunię nieskuteczną. „Przyjmiesz tyle, ile wierzysz”, mówi reformator. W świetle kluczowej dla reformacji nauki o usprawiedliwieniu przez wiarę Eucharystia nie jest już nagrodą za dobre uczynki, ale darem Chrystusa dla Kościoła. Nie znaczy to wszakże, że Komunię należy lekceważyć, jak dziś to się robi w ekstremalnych formach, kiedy to anglikańska pastorka (warto zwrócić uwagę, że to właśnie pastorka, a więc zwolenniczka teologicznego i moralnego libertynizmu) udzieliła „komunii” psu. Do Komunii bowiem dodaje M. Luter nie należy przystępować jak „świnie do koryta, bez bojaźni i pokory”. Trzeba pamiętać, że w czasie Komunii jednoczymy się z samym Bogiem.
Z drugiej strony ewangelicyzm przeciw rzymskiemu rytualizmowi podkreślił na nabożeństwie rolę Słowa Bożego. Słowo staje się miejscem spotkania z Bogiem. Także właśnie dzięki Słowu chleb i wino stają się Sakramentem. Ten nacisk na Słowo zdaje się nieco odsunął Komunię. W tradycji protestanckiej wykształciła się praktyka sprawowania Wieczerzy Pańskiej cztery razy do roku. A przecież M. Luter w „Małym katechizmie” pisze, że powinno się przystępować do sakramentu „przynajmniej” (!) raz lub cztery razy w roku, a nie najwyżej cztery razy w roku. I niektórzy luteranie poprzestają na tym minimalizmie. Powiadają, że nie chcą przystępować częściej, by nie popaść w rutynę. Dlatego warto zastanowić się, czy gdyby nabożeństwa z Komunią odbywały się co tydzień, miałby kto przystępować do Stołu Pańskiego? Luteranie w Polsce błędnie kojarzą częste przystępowanie do Komunii za tradycję rzymskokatolicką. Co prawda często się sprawuje, ale czy często przystępuje? Oglądałem natomiast liturgię LCMS, tam chyba wszyscy przystępowali do Komunii.
W „Dużym katechizmie” M. Luter wręcz pisze: „Toteż sakrament został nam dany jako codzienna (sic!) strawa, pokarm, aby się odświeżała i wzmacniała wiara, nie cofała się w walce, ale stawała się coraz mocniejsza”.
I dalej: „...nigdy nie powinno się nikogo napędzać ani zmuszać do tego [...]. Niemniej jednak trzeba o tym wiedzieć, że takich ludzi, którzy przez długi czas trzymają się z dala i wstrzymują od sakramentu, nie należy uważać za chrześcijan”.
Warto pamiętać, że nabożeństwo pierwotnego Kościoła składało się z dwu części: Liturgii Słowa i Liturgii eucharystycznej.
Jonah
 
Posty: 745
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez skomplik » Pt lip 06, 2012 17:25

Myślę, że problem rzadkiej Komunii Świętej dotyczy nie tylko luterańskich nabożeństw ale ogólnie KEA, KER i KEM. Wie ktoś może jak często jest u reformowanych?
Wszystko oczywiście zależy od duchownego - może dobrze jest po prostu poprosić, porozmawiać na plebani o tym.

Warto pamiętać też o tym, że reformatorzy i ojcowie Kościoła podkreślali że w Słowie Bożym również karmimy się Komunią Świętą - ale na inny sposób, ale równie rzeczywisty.
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Andrzej » Wt lip 24, 2012 20:25

skomplik napisał(a): Wie ktoś może jak często jest u reformowanych?

W Ker to zależy od parafii. U nas w Warszawie, Wieczerza Pańska jest zwykle raz w miesiącu (pierwsza niedziela) plus święta, ważne dla zboru uroczystości. W sumie kilkanaście razy. Patrzę na sprawozdania: w parafii w Żychlinie udzialano Wieczerzy w zeszłym roku 8 razy, w Zelowie 13 itp
Andrzej
 
Posty: 146
Dołączył(a): N sty 23, 2011 10:13
wyznanie: ewangelicko-reformowane
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez skomplik » Wt lip 24, 2012 21:00

Też dobrze, ale myślę że lepiej jest gdy jest częstsza
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez jasnysfinks » Pn lis 19, 2012 09:03

U nas w Toruniu Eucharystia jest sprawowana tylko w pierwszą niedzielę miesiąca, dlatego jeżdżę regularnie do Bydgoszczy by uczestniczyć częściej (co dwie niedziele tam jest) a najlepeij to mają Sopot i Cieszyn tam jest co tydzień Komunia Św.
jasnysfinks
 
Posty: 18
Dołączył(a): Wt kwi 17, 2012 09:18
wyznanie: KRK
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Jacek » Pn lis 19, 2012 12:10

To sie chwali takie postepowanie, mozesz sluzyc jako wzor do nasladowania.
Jacek
 
Posty: 3013
Dołączył(a): So sie 11, 2012 21:32
wyznanie: Lutherska Missionsprovinsen i
dyplomy: 1
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Dredd » Pn lis 19, 2012 12:19

Jak już gdzieś napisałem bardzo martwi mnie rzadko sprawowany Sakrament Ołtarza.
Po takim nabożeństwie czuję czasami jakąś taką pustkę.
Dlatego czasem jeżdżę do Katowic i Wisły (centrum), bo tam Sakrament Ołtarza jest sprawowany co tydzień :)
Dredd
 
Posty: 176
Dołączył(a): Pn lut 27, 2012 11:58
wyznanie: Kościół Ewangelicko-Augsburski
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Jacek » Pn lis 19, 2012 13:13

No i prosze kochani niby jeden kosciol, a kazda parafia sprawuje eucharystie jak sie podoba. Tak KEA nie zbuduje autorytetu.
Jacek
 
Posty: 3013
Dołączył(a): So sie 11, 2012 21:32
wyznanie: Lutherska Missionsprovinsen i
dyplomy: 1
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez skomplik » Pn lis 19, 2012 18:20

Kurcze, ale dlaczego Komunia jest tak rzadko sprawowana w Kościołach ewangelickich, przecież przygotować chleb (lub hostie) i kielich wina to przecież nie jest tak duży wydatek...
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Sprawowanie Sakramentu Ołtarza

Postprzez Elżbieta » Pn lis 19, 2012 18:28

Cały szkopuł w tym by parafianie tego chcieli.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3669
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Luteranizm wysokokościelny

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

cron