Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Sakramenty

Sakramenty

Postprzez Paweł » Cz kwi 01, 2010 22:56

Wysłany: Nie Lut 28, 2010 12:08 Temat postu: Sakramenty

Pragnę podzielić się z Wami tekstem z Apologii Konfesji Augsburskiej, który objaśnia czym jest sakrament, jak go odbierać:

"A jednocześnie Bóg przez Słowo i obrzęd porusza serca, aby wierzyły i pochwyciły wiarę, jak to mówi Paweł: ?Wiara jest ze słuchania" (Rzym. 10,17). Jak zaś Słowo wpada do uszu, aby ugodziło serce, tak sam obrzęd wpada w oczy, aby poruszył serca. Ten sam jest wynik Słowa i obrzędu, jak to w sposób nader jasny wypowiedział Augustyn, że sakrament to Słowo widzialne, ponieważ obrzęd uchwycony zostaje oczyma i jest jakby obrazem Słowa, oznaczającym to, samo, co Słowo. Dlatego wynik jednego i drugiego jest ten sam."

Sakrament jako widzialne Słowo, obraz Słowa. Myślę że dla wielu ten tekst pozwoli na nowo i wyraźniej spojrzeć na sakramenty.
Paweł
 
Posty: 723
Dołączył(a): N mar 21, 2010 12:13
Lokalizacja: Suwałki
wyznanie: ewangelicko - augsburskie
  

Re: Sakramenty

Postprzez wątki przeniesione » Cz kwi 01, 2010 22:58

Wysłany: Nie Lut 28, 2010 14:15 Temat postu:

Pogański świat strasznie znieważa sakramenty. Wtórują mu w tym heretyccy marzyciele z ruchów ewangelicznych. W krakowskiej parafii ksiądz akcentuje, że sakramenty to prawie fizyczny dotyk Boga. I ma rację. Jezus przychodzi w ciele, jak mówi Jan w swoich listach. I podobnie jak kiedyś jest wyśmiewany i znieważany przez faryzeuszy, którym wydaje się słaby i niewiele znaczący. Odrzucić sakramenty to odrzucić łaskę i polegać na sobie.

Wielki heretyk, "Smok Wawelski", autor nijakiej "ulicy prostej" odrzuca sakramenty, sam zaś mówi, że w zbawieniu utrzymujemy się poprzez swoje dobre uczynki. I tak sam na siebie wydaje wyrok.

Nie pozwólmy sekciarzom i heretykom przenikać i bezcześcić te święte czynności!
wątki przeniesione
 
Posty: 66
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:20
  

Re: Sakramenty

Postprzez Tabita » Pt gru 30, 2011 09:23

Mam pytanie. Czy osoba nie uznająca realnej obecności Chrystusa w sakramencie Komunii może do niego przystępować? Chodzi mi o kogoś, kto jest nawróconym, wierzącym człowiekiem i pojmuje sakrament tylko symboliczne. Będzie to "niegodne" przyjmowanie z punktu widzenia luteranizmu?
Tabita
 
  

Re: Sakramenty

Postprzez Agnieszka Ostrowska-Fetera » Pt gru 30, 2011 09:58

Tabita najlepiej spytaj o to księdza, ale moim zdaniem jesli pojmujesz sakrament Ołtarza symbolicznie mozesz przystapić do Komunii we wspólnotach, które sakrament postrzegają tak samo jak Ty.
Ale jak napisałam,lepiej spytać księdza luterańskiego.
Agnieszka Ostrowska-Fetera
 
Posty: 559
Dołączył(a): Cz paź 13, 2011 19:49
Lokalizacja: Tychy
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Sakramenty

Postprzez Tomasz » Pt gru 30, 2011 11:28

Witam Tabita na naszym forum :)

Tabita napisał(a):Mam pytanie. Czy osoba nie uznająca realnej obecności Chrystusa w sakramencie Komunii może do niego przystępować? Chodzi mi o kogoś, kto jest nawróconym, wierzącym człowiekiem i pojmuje sakrament tylko symboliczne. Będzie to "niegodne" przyjmowanie z punktu widzenia luteranizmu?


Zacytuję Pragmatykę Służbową KEA

Pragmatyka Służbowa Kościoła Ewangelicko–Augsburskiego w RP napisał(a):§ 190

b) nie odmawiamy też wspólnoty Stołu Pańskiego na prawach „gościnnej Komunii” tym chrześcijanom, którzy przyjmując Sakrament Ołtarza w Kościele Ewangelicko – Augsburskim:
- wierzą w słowa „za was się daje i za was się wylewa”
- wierzą w obecność ciała i krwi Pana Jezusa pod postaciami chleba i wina.


Moim zdaniem osoba, która nie wierzy w realną obecność ciała i krwi Pańskiej nie może zostać dopuszczona do Sakramentu Ołtarza w KEA. Przepis Pragmatyki mówi tutaj wprawdzie tylko o "obecności", jednakże zgodnie z doktryną luterańską - jest to rzeczywista obecność a nie symboliczna.
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3041
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Sakramenty

Postprzez Aleksander » Pt lut 24, 2012 10:11

Tomasz napisał(a):Zacytuję tutaj fragment wspomnianej "Doktryny":
W Wieczerzy Pańskiej zmartwychwstały Jezus Chrystus przez Słowo obietnicy wraz z chlebem i winem udziela samego siebie w ciele i krwi, ofiarowanych za wszystkich. W taki sposób ofiarowuje siebie całkowicie tym wszystkim, którzy przyjmują chleb i wino. Wierząc przyjmuje się Wieczerzą Pańską na zbawienie, nie wierząc - na sąd.

Społeczności z Jezusem Chrystusem w Jego ciele i krwi nie możemy oddzielić od samego aktu spożywania i picia. Oderwane od tego aktu dociekanie, w jaki sposób Chrystus jest obecny w Wieczerzy Pańskiej, grozi niebezpieczeństwem zaciemnienia Wieczerzy.
http://www.luteranie.pl/ekumenia/38/387wp.htm

Tak. Nasze Kościoły są we wspólnocie ołtarza - natomiast z zacytowanego fragmentu wynika, iż "odstępujemy tutaj od dociekania w jaki sposób Chrystus jest obecny w Wieczerzy Pańskiej.
Nie kryję się z moimi ortodoksyjnymi poglądami na ten temat i przyznaję, iż nie jestem zwolennikiem pełnej jedności Stołu Pańskiego bez jedności w nauce. Ale to jest oczywiście moje prywatne zdanie.
Być może nie jest teraz odpowiedni czas na taką dyskusję, ale chciałbym w miarę ostrożnie sprobować podyskutować na temat sakramentu Ołtarza. Zacytowałem słowa Tomasza z innego wątku, które mnie natchnęły powrócić do tego. Mówię o ostrożności dlatego, że w przeciągu 500 lat po Refomacji teologia luterańska i reformowana urosła/obrosła taką ilością treści, że oba stanowiska wyglądają nie do pogodzenia: jak tylko jedna ze stron nie złoży broni i podda się. Jednak wszyscy my mamy ten sam tekst Pisma Św, który jest podstawą do definicji czym jest sakrament. Zatem teorytycznie wszyscy jesteśmy w stanie dojść do jedności w poznaniu Prawdy Ewangelicznej. Starczy jak na razie na wstęp :D
Dwie kwestie, które chciałbym poruszyć na dziś. Przytoczony przez Tomasza tekst z wyznania wiary oraz ten na samym początku (pierwszy post w tym wątku) są słowo w słowo, co do joty, wyrazem mojej teologii reformowanej. Nie widzę w czym miałbym się nie zgodzić się z tymi stwierdzeniami. Jednak wiem, że w nowoczesnych kościołach luterańskich i reformowanych znaleźlibyśmy wilu księży, którzy z tym się nie zgodzą, ale to tak na marginesie. Jednak te słowa z doktryny nie są wszystkim co oba stanowiska mówią na temat sakrmentu. Właśnie wyjaśnienia stają się dla mnie dosyć problematyczne, a przecież to nie one mają być pierwszoplanowe, nieprawdaż? Co mam namyśli? Wiemy o tym, że każdy wiek w historii jest nacechowany swoimi założeniami wstępnymi. Tak w czasach średniowiecze teologowie i filozofowie byli przesiąknięci tomizmem, arystotelesem. Właśnie w tym okresie dociekania na temat sakramentu doprowadziły do skupienia się nad pytaniem substancji, a właściwie zmiany substancji w sakramencie: w jaki sposób zmienia się substancja chleba i wina w substancje ciała i krwi Pana Jezusa. Jeśli w taki sposób postawim pytanie uzyskamy kilka odpowiedzi. Te kilka odpowiedzi podzieliły Kościół na 3 stanowiska, katolickie, luterańsko/reformowane, anabaptystyczne. Specjalnie podkreśliłem wspołne stanowisko luterańsko-reformowane, jako poglądy Lutra i Kalwina. Są one bardzo blisko siebie! Jednak zanim chciałbym pokazać bliskość poglądów lutersko-reformowanych oraz ich innowacyjność w stosunku do teologii katolickiej (scholastycznej), najpierw chciałbym zadać nam wszystkim pytanie o założenia wstępne. Wiele odkryliśmy w przeciągu tych 500 lat rozwoju naszej protestańskiej bibliistyki. Zmieniło to też nasze założenia wstępne. Zatem pytanie: czy Pismo Św rzeczywiście rozpatruje sakramenty w kategoriach substancji? Nie twierdzę, że nie mozna wyprowadzić odpowiedzi na temat zmiany substancji. Moim celem jest zwrócenie uwagi, na to, czy samo Pismo nie pokazuje nam trochę innej persepktywy. Nie oznacza to zmiany poglądów : od sakramentów do symbolu! Osobiście, nie widzę, żeby Pan Jezus mówiąc o sakramencie mówił w kategoriach substancjonalnych. W jakich kategoriach zatem mówił? Zapraszam do dyskusji. Kiedy czytam Lutra, Kalwina widzę w ich pismach zmianę persektywy, innowacyjność. Otworzyli oni drogę teologiczną do rozwoju i poszukiwania nowej perspektywy. Nowej nie oznacza zaprzeczenia temu co Kościół powiedział dotychczas, lecz korektę w stosunku do owczesnej hermeneutyki. Jednak następne pokolenia teologów obu obozów, jakoś tą innowacyjność skrzętnie zagromadzili ogromną ilością dzieł pokazujących jako to wielce różnia się stanowiska luterańskie od reformowanych, i na odwrót. Na początku swojej drogi byłem klasycznym reformowanym, więc klasycznie postrzegałem różnice. Interesując się hermeneutyką i bibliistyką trafiałem na dzieła nowoczesnej bibliistyki (mam na myśli konserwatywnej). Już nieraz wsponinałem tych ludzi. W Europie znany jest ks. bp. NT Wright, a w USA dr. James B. Jordan, rev. dr. Peter Leithart, rev. Jeffrey Meyers. Ci ludzie wyrośli w kościołach luterańskich, znają teologię od podszewki, są przeogromnie wdzięczni za dziedzictwo i wkład teologów luterańskich. Właśnie taki mix w ich życiu i doświadczeniu pozwolił na wykazanie nowej persepktywy, powrotu do innowacyjności Lutra i kalwina. Twierdzę też, że ich persektywa hermeneutyczna nie była by możliwa, gdyby nie miliby doświadczenia luterańsko-reformowanego. Jednak to nie o nich chcę podyskutować :D
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1490
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Sakramenty

Postprzez Tomasz » Pn lut 27, 2012 23:58

Dziękuję Pastorze za odświeżenie tematu, który jest bardzo ciekawy, ale zarazem trudny. Ciągle brakuje mi czasu, ale jak tylko znajdę go trochę więcej - to rozwiniemy wątek. W związku z tym, że mamy na forum przedstawicieli metodystów i reformowanych - wymiana poglądów może być interesująca.
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3041
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Sakramenty

Postprzez Agnes » Pt mar 02, 2012 17:32

wątki przeniesione napisał(a):Wysłany: Nie Lut 28, 2010 14:15 Temat postu:

W krakowskiej parafii ksiądz akcentuje, że sakramenty to prawie fizyczny dotyk Boga.


Rzeczywiście, ks. Roman Pracki zawsze podkreśla, że w Słowie i Sakramencie (i Ołtarza, i Chrztu) Bóg jest obecny wśród nas i dotyka zgromadzonych na nabożeństwie.
(Nawiasem mówiąc praktycznie w każdą niedzielę o 10-tej mamy nabożeństwo o charakterze wysokokościelnym z Sakramentem Ołtarza.)
Agnes
 
Posty: 556
Dołączył(a): Pn sie 22, 2011 20:06
Lokalizacja: Kraków
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  


Powrót do Idee Luteranizmu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron