Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Teologia Urzędu

Teologia Urzędu

Postprzez Jakub » So mar 03, 2012 20:09

Temat dość zapalny :)

Tak może na wstępie w samym luteranizmie istnieją różne kocepcje urzędu:
1) Jeden urząd Sługi Słowa Bożego - Pastora, a więc co za tym idzie jedna ordynacja. Biskup jest po prostu pastorem, któremu poprzez instalację/wprowadzenie powierzona zostaje funkcja Kościelna. Zamiast biskupa może być superintendent lub prezydent. - opcja Niemiecka
2) Jeden urząd w 3 posługach: diakona, pastora i biskupa. Oddzielna ordynacja dla diakona i pastora, biskup jest konsekrowany, jest w lini sukcesji apostolskiej. - Opcja Skandynawska
3) Jeden urząd w 3 posługach: diakona, pastora i biskupa. Nie powinno być jednak różnych ordynacji. Tym samym ordynacja diakońska jest tóżsama z ordynacją pastorską, biskup natomiast powinien być instalowany/wprowadzany. Ten model jest dość popularny w KE-A

Z tego rodzą się następujące pytania, które myślę, że warto podjąć w dyskusji:
- jaka jest rola diakona? czy jest duchownym? czy powinien być ordynowany czy instalowany? czy gdy diakon chce zostać pastorem trzeba powtarzać ordynację czy tylko go instalować?
- jaka jest rola pastora? co daje ordynacja - czym ona jest?
- czy Kościół potrzebuje biskupa? czy biskup powinien być konsekrowany czy instalowany? czy sukcesja apostolska jest luterańska i biblijna?

Zapraszam do dyskusji nie tylko na te powyższe pytania, ale także na wszystkie pytania jakie macie związane z rozumieniem służby duchownego w Kościele Ewangelickim.
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Wojtek » So mar 03, 2012 22:28

Moim zdaniem Pismo Święte nie pozwala na rozróżnienie urzędu prezbitera i biskupa. Jestem to jeden urząd i jedna posługa, jednak zadania wśród nich podzielone są różnie - bpi mają większy autorytet i nadzorują pracę kościołów.

Diakoni są pomocnikami starszych. W mojej opinii model mieszany duchowno-świecki (zdaje się, że tak jest w Szwecji) diakonatu sprawdzałby się doskonale i byłby najbardziej biblijny.
Wojtek
 
Posty: 264
Dołączył(a): Śr lip 28, 2010 23:25
wyznanie: KE-A
dyplomy: 1
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jakub » So mar 03, 2012 23:55

Na pewno prezbiterzy i biskupi pełnią tą samą służbę, tylko sprawują ją w różnym zasięgu.

Diakoni są pomocnikami - to bardzo trafne ujęcie. Niestety w KEA np w Żyrardowie diakon pełni de facto funkcję administratora parafii. Pytanie jednak czy diakonów wzorem tradycji skandynawskiej ordynować, czy też zgodnie z tradycją niemiecką jedynie instalować?

W przypadku diakonów z Dz 6 mamy greckie słowo katastesomen, pochodzące od kathistemi oznaczające ustanawiać. Słowo to występuje także w Tt 1,5 we fragmencie o ustanowieniu prezbiterów. W Hbr 7,28 to słowo pada w odniesieniu do kapłanów starego przymierza.
Znajdziemy je także w Septuagincie, chociażby 5Mż 1,13.

Wynikałoby z tego, że owe ustanowienie jest charakterystyczne zarówno dla ST jak i dla NT. Ustanowienie dotyczyłoby zarówno diakonów jak i prezbiterów. I teraz chyba największy problem na ile ustanowienie jest tóżsame z ordynacją. Bo w sumie to łaciński termin. Ale to postaram się jutro w tym pogrzebać :)
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jakub » N mar 04, 2012 08:36

Przetłumaczyłem fragment jednego z dokumentów Wspólnoty Porvoo:

Różnice między teologią a praktyką diakońską w Kościołach Luterańskich z jednej strony i Anglikańskich z drugiej na pierwszy rzut oka mogą wydawać się znaczne biorąc pod uwagę że najwięcej nowo-ordynowanych anglikańskich diakonów jest na drodze do ordynacji na księdza. Anglikanizm zachował etapowy i łączący charakter ordynacji diakonatu i prezbiteratu wywodzący się z praktyki starożytnej lub co najmniej średniowiecznej, kiedy luteranizm praktykuje prostą ordynację prezbiteracką. Pytanie czy diakoni są czy też powinni być ordynowani jest aktualne w rodzinie Luterańskiej, szczególnie teraz w Norwegii, i oczekujemy wciąż na dalsze wnioski. Rozumiemy, że nasze wspólne rozumienie diakonatu i diakonii nie musi być wyrażane poprzez jednolitą praktykę. Niezależnie od tych różnic, pozostaje istotne pytanie w jaki sposób diakonia jako aspekt kościelnej natury jest wyrażana w osobistej służbie diakonów, wierzymy bowiem, że następuje wzajemne zrozumienie i zobowiązujemy się do działania na rzecz dalszego zbliżenia. Jako aspekt i sposób wyrażania tego zachęcamy anglikanów do używania słowa diakonia do wyrażenia miłości Bożej dla wszystkich ludzi i całego stworzenie objawiającej się w życiu Kościoła i służbie, widząc tą służbę miłosierdzia w kontekście godności Bożego stworzenia w praktyce.

Mimo, że na pierwszy rzut oka dokument nic nie wyjaśnia to jednak potwierdza, że istotą diakonatu jest jego działanie, a nie ordynacja, etapowość na drodze do prezbiteratu itp. I to jest z jednej strony dobrze. Z drugiej brak argumentów za/przeciw ordynacji diakońskiej. Wiem, że na Litwie ordynują na sposób "anglikański", napiszę do nich zobaczę co odpiszą :)
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jacek » N mar 04, 2012 09:26

Tak Wojtek- W Szwecji na przykladzie Svenska Kyrkan, urzędują diakoni, są to osoby po studiach teologicznych z ordynacją diakonacką, są do pomocy proboszczowi w sprawach swieckich parafii. Posiadają pojazdy słuzbowe parafii ktorymi dojezdzają codzienie od starszych i schorowanych parafian. Jest to doskonale zorganizowane. Przypomina działanie opieki społecznej.
Jacek
 
Posty: 3013
Dołączył(a): So sie 11, 2012 21:32
wyznanie: Lutherska Missionsprovinsen i
dyplomy: 1
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jakub » N mar 04, 2012 14:30

Jacku dałbyś radę znaleźć jakieś materiały na temat podstaw ordynowania diakonów w Szwecji?
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jacek » N mar 04, 2012 17:53

Jak to dokładnie wygląda- to muszę skontaktowac się z Lutherska Ostanbacks Kloster, albo z moją pierwszą parafią Misssionsprovinsen w Uppsali, zeby przesłali jakąs doladną informację. Chyba ze chcesz skontaktować się bezposrednio w języku angielskim a parafią Svenska Kyrkan, to sluze kontaktem, gdzie mozesz się na mnie powołac. . A najlepiej gdybyś zaplanował sobie wyjazd na parę dni do Szwecji i zobaczył w praktyce, zorganizowaną sluzbę diakonacką.
Jacek
 
Posty: 3013
Dołączył(a): So sie 11, 2012 21:32
wyznanie: Lutherska Missionsprovinsen i
dyplomy: 1
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Aleksander » N mar 04, 2012 20:00

Pismo mówi o obrzedzie nałożenia rąk na diakona (Dz. Ap. 6). Ten sam obrzęd odnosi Sie do prezbitera czy biskupa. Jednak zadania zostały rozroznione. Diakon ma zająć wieloma sprawami na parafii, tak aby prezbiter i biskup mogli zająć Sie gloszeniem Słowa i modlitwa. Wydaje Sie zatem, że Diakon powinien być ordynowany. Natomiast służba diakonska jest doskonałym narzędziem do przygotowywania Sie do służby prezbitera. Dlatego wiele kościołów traktuje to jako przygotowanie. My również obralismy takie rozwiązanie. Okres diakonatu jest też czasem na rozpoznanie powołania na prezbitera. Dodalbym do tego że dosyć często zapominamy o wieku kandydatów. Dosyć często młodym księżom brak jest doświadczenia życiowego i duchowego. Pan Jezus również czekał do okresu 30 lat. Podobnie jak Wojtek rozrozniam urząd prezbitera i biskupa, jednak nie w sensie powołania do urzędu lecz w zadaniach. Myślę że biskup również nie powinien być młodym człowiekiem, lecz bardzo doświadczonym. Prace biskupa widzę jako służbę wśród ksiezy, pomoc parafiom w poszukiwaniu księży, rozsadzanie sporów pomiędzy księżmi, oraz parafii z księżmi ewentualnie. Zarazem reprezentowanie diecezji w kontaktach z Państwem i władzami lokalnymi. Ale powinno Sie pamiętać o historii Kościoła. Zbyt duża władza w jednych rękach nie odpowiedniej osoby powoduje ciemiezenie Kościoła przez długi okres. Dlatego rozwiązanie KEA wydaje się odpowiedzią na problemy historyczne. Takie małe grosze ode mnie.
Aha zapomniałem. Jeśli uznajemy że synod jest władza najwyższą, to takie podejście zawsze będzie narzucać rozwiązania w pewnym zakresie.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Jakub » N mar 04, 2012 21:30

Może uda mi się w tym roku do Szwecji dostać. Póki co mam plany na wrzesień aby na Hochkirchentag do Niemiec jechać to i tak mnie pewnie majątek wykosztuje
Avatar użytkownika
Jakub
Moderator
 
Posty: 454
Dołączył(a): Wt mar 23, 2010 19:16
Lokalizacja: Gródek - LEKAW
wyznanie: Lut. Ew. Kość. AW w Czechach
  

Re: Teologia Urzędu

Postprzez Tomasz » Wt mar 06, 2012 23:57

Podaję link do artykułu w niniejszym temacie Biskup, Ksiądz i Diakon w Kościele Szwedzkim
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3045
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  


Powrót do Idee Luteranizmu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron