Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Christus Victor

Re: Christus Victor

Postprzez Aleksander » Cz sty 20, 2022 11:29

Urywki z kazania Lutra o dwóch rodzajach sprawiedliwości. Tłumaczenie z angielskiego, nieprofesjonalne. Układ też jest mój, bowiem notatki są zrobione jako osobiste.

"Chrześcijanie mają dwa rodzaje sprawiedliwości, tak jak ludzie mają dwa rodzaje grzechów.


Pierwsza jest obca i przelana z zewnątrz. Jest to sprawiedliwość, dzięki której Chrystus jest sprawiedliwy i przez którą usprawiedliwia innych przez wiarę, jak jest napisane....

Ta sprawiedliwość jest zatem dana istotom ludzkim podczas chrztu i za każdym razem, gdy naprawdę okazują skruchę.
1. Dlatego człowiek może z ufnością chlubić się Chrystusem i powiedzieć: „Moje są życie Chrystusa…
2. Tak jak oblubieniec posiada wszystko, co należy do panny młodej, a oblubienica wszystko, co należy do pana młodego. Bo są jednym ciałem [Gen. 2:24]
3. tak jak Chrystus i kościół są jednym duchem [Ef. 5:29-32]

Tak więc dzięki wierze w Chrystusa sprawiedliwość Chrystusa staje się naszą sprawiedliwością, a wszystko, co posiada, a raczej On sam, staje się naszą. Wreszcie, w tym samym liście, rozdział 3 [:28], taka wiara nazywana jest „sprawiedliwością Bożą”
1. Jest to sprawiedliwość nieskończona, która w jednej chwili pochłania wszystkie grzechy, gdyż jest niemożliwe, aby grzech istniał w Chrystusie.
2. Ta sprawiedliwość jest najważniejsza; jest podstawą, przyczyną, źródłem wszelkiej własnej rzeczywistej sprawiedliwości.
3. Bo to jest sprawiedliwość dana w miejsce pierwotnej sprawiedliwości utraconej w Adamie. Osiąga to samo, co dokonałaby pierwotna sprawiedliwość; raczej osiąga więcej. Apostoł ośmiela się więc powiedzieć w Gal. 2 [20]: „Żyję, choć nie ja, ale żyje we mnie Chrystus”; iw Ef. 3[:17]: „aby Chrystus mieszkał w waszych sercach przez wiarę”.

Przeciwne grzechowi pierworodnemu, również obca bowiem przychodzi bez naszych uczynków, który jest odziedziczony i spowodowany tylko przez narodziny.

Chrystus każdego dnia coraz bardziej wypędza starego Adama, w miarę wzrostu wiary i poznania Chrystusa.

Bo obca sprawiedliwość nie jest przelana wszystko na raz, ale zaczyna się, robi postęp i ostatecznie zostaje udoskonalona na końcu przez śmierć.

Drugi rodzaj sprawiedliwości to nasza właściwa sprawiedliwość, nie dlatego, że sami ją wykonujemy, ale dlatego, że pracujemy z tą pierwszą i obcą sprawiedliwością.
1. przede wszystkim w umartwianiu ciała i ukrzyżowaniu egocentrycznych pragnień, o których czytamy w Gal. 5[:24]: „A ci, którzy należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało z jego namiętnościami i pożądliwościami”.
2. Po drugie, ta sprawiedliwość polega na miłości bliźniego,
3. po trzecie, w pokorze i bojaźni Bożej.

Ponieważ bowiem wspomniane dzieła są dziełami ludzkimi, oczywiste jest, że w tym fragmencie osoba duchowa nazywana jest „duchem”. W Jana 3 [:6]"

Sent from my IN2013 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Christus Victor

Postprzez Herb » Cz sty 20, 2022 12:19

a jednak synergia!
Herb
 
Posty: 147
Dołączył(a): Cz cze 07, 2018 18:39
wyznanie: Una Sancta Catholica...
  

Re: Christus Victor

Postprzez Aleksander » Cz sty 20, 2022 12:51

Herb napisał(a):a jednak synergia!
Słowo "synergia" nie ma w tekście. To są moje osobiste obserwacje, moje notatki. Zaraz to usunę.
Synergia zaś jako termin teologiczny nie jest przeciwny teologii Luterańskiej. Chodzi raczej o to kiedy synergia występuje. Przecież mówimy, że jeśli chrześcijanin zaprzestanie iść za Chrystusem, napełniać się Duchem Świętym, w końcu pójdzie na zatracenie, utraci zbawienie.
Sent from my IN2013 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Christus Victor

Postprzez Grzegorz » Cz sty 20, 2022 14:07

"Osiander był przeciwny katolickiej doktrynie usprawiedliwienia i, zgodnie z nauką Lutra, głosił usprawiedliwienie z łaski przez wiarę, jednak głosił, że dokonuje się ono przez ZAMIESZKANIE Chrystusa z jego sprawiedliwością."
"Krytykowano przedstawianie boskości Chrystusa w sposób, jaki zagrażał nauce o jego ludzkiej naturze, oddzielanie usprawiedliwienia od odpuszczenia grzechów i łączenie usprawiedliwienia z ODRODZENIEM."
https://pl.wikipedia.org/wiki/Andreas_Osiander

Uzupełnienia trochę zmieniają odbiór tych zdań. Nie zagłębiałem się nigdy w nauki Osiandra, ale z powyższego wynika, że kontrowersje wokół jego poglądów obejmowały różne wątki.

Notabene, zarówno Melanchton jak i Osiander w 1537 r. podpisali się pod Artykułami szmalkaldzkimi, gdzie usprawiedliwienie zostaje tak opisane przez Lutra:

1. Co dotąd zawsze i pilnie o usprawiedliwieniu nauczałem, tego w najmniejszej mierze nie mogę zmienić, mianowicie że my - jak to Piotr powiada w Dziejach Apostolskich 15, 9 - przez wiarę otrzymujemy inne, nowe i czyste serce i że Bóg przez wzgląd na Chrystusa, naszego pośrednika, uznaje nas za sprawiedliwych i świętych. A chociaż grzech w ciele nie jest jeszcze całkiem zniesiony i umarły, jednak Bóg nie chce nam go zaliczać ani pamiętać.

2. Za tą wiarą, za tym odnowieniem serca i za odpuszczeniem grzechów idą dobre uczynki. A co w nich jest jeszcze skalane i niedoskonałe, to nie zostaje poczytane za grzech i za brak, i to również przez wzgląd na Chrystusa, i w ten sposób cały człowiek, zarówno w tym, co dotyczy jego osoby, jak i w tym, co dotyczy jego uczynków, jest sprawiedliwy i zwie się sprawiedliwym i świętym z czystej łaski i miłosierdzia w Chrystusie nad nami wylanego, rozpostartego i pomnożonego.

3. Dlatego nie możemy chlubić się z powodu zasług i uczynków, gdy spojrzy się na nie bez łaski i miłosierdzia, lecz jak jest napisane: "Kto się chlubi, w Panu niechaj się chlubi" (I Kor. 1,31), to znaczy, że ma łaskawego Boga. rak bowiem wszystko dobrze się układa.

4. Mówimy oprócz tego, że "gdzie nie następują dobre uczynki, tam wiara jest fałszywa, a nie prawdziwa".


A więc są dwa aspekty: ontologiczny (nowe serce) i jurydyczny (sprawiedliwość uznana przez wzgląd na Chrystusa).
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Christus Victor

Postprzez Aleksander » Cz sty 20, 2022 15:43

Grzegorz napisał(a):"Osiander był przeciwny katolickiej doktrynie usprawiedliwienia i, zgodnie z nauką Lutra, głosił usprawiedliwienie z łaski przez wiarę, jednak głosił, że dokonuje się ono przez ZAMIESZKANIE Chrystusa z jego sprawiedliwością."

Uzupełnienia trochę zmieniają odbiór tych zdań. Nie zagłębiałem się nigdy w nauki Osiandra, ale z powyższego wynika, że kontrowersje wokół jego poglądów obejmowały różne wątki.

Wydaję mi się, że Osiandr był bliski z Lutrem w tym właśnie aspekcie "usprawiedliwienie dokonuje się przez ZAMIESZKANIE Chrystusa z jego sprawiedliwością", różnił się, i być może za deleko idące wnioski snuł względem znaczenia Zakonu w życiu chrześcijanina, czyli całkiem odrzucając Zakon. Jednak nie znam się na jego twórczości tak, aby poprzeć argumentami. Zamieszkujący Chrystus w sercach wierzących jest zbudowane na interpretacji Ojców Kościoła (Wschodnich).

Grzegorz napisał(a):Notabene, zarówno Melanchton jak i Osiander w 1537 r. podpisali się pod Artykułami szmalkaldzkimi, gdzie usprawiedliwienie zostaje tak opisane przez Lutra:

Co jest oznaką tego, że w Luteraniźmie są rożne szkoły, ale nie wykluczjące się wzjemnie, raczej przeakcentowują poszczególne aspekty.

Grzegorz napisał(a):A więc są dwa aspekty: ontologiczny (nowe serce) i jurydyczny (sprawiedliwość uznana przez wzgląd na Chrystusa).

Jak najbardziej ontologiczny i jurydyczny. Pozostaje mimo wszystko wciąż dyskusja co to oznacza ontologiczny i jurydyczny. Czy Chrystus zaspokoił sprawiedliwe wymogi Boga (satysfakcja Boga), czy uratował/wyrwał z niewoli wrogów (grzech, śmieć, diabeł, Zakon, i gniew Boży), czyli pojednał w samym sobie, Boga i człowieka? Czy łaska jest przypisana, czy wlana, czy raczej Chrystus zamieszkujący zwycięża starego Adama w nas i pozostawia w zapomnieniu grzechy, aż grzech wraz ze śmiercią całkiem zostanie pokonane w momencie naszej śmierci?
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Christus Victor

Postprzez Grzegorz » Cz lut 03, 2022 15:44

Na razie odniosę się tylko do jednego wątku.

Aleksander napisał(a):Czy łaska jest przypisana, czy wlana, czy raczej Chrystus zamieszkujący zwycięża starego Adama w nas i pozostawia w zapomnieniu grzechy, aż grzech wraz ze śmiercią całkiem zostanie pokonane w momencie naszej śmierci?


Myślę, że w tym kontekście ważne jest Pawłowe stwierdzenie:
On to dla nas Tego, który nie znał grzechu, uczynił grzechem, abyśmy w Nim stali się sprawiedliwością Bożą.
[2 Kor 5, 21]

Czy Chrystus stał się grzechem tylko na poziomie jurydycznym, czy również ontologicznie? Czy my jesteśmy sprawiedliwi tylko jurydycznie, czy też ontologicznie? Wydaje się, że obie te kwestie idą ze sobą w parze. Typowa protestancka odpowiedź jest taka, że Chrystusowi został przypisany grzech, a nam została przypisana sprawiedliwość. Atoli inne wyrażenia Pawła zdają się wykraczać poza samo przypisanie sprawiedliwości. Apostoł odwołuje się w szczególności do nowego stworzenia:
Dlatego jeśli ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. [2 Kor 5, 17]
Ani bowiem obrzezanie nic nie znaczy, ani nieobrzezanie, lecz tylko nowe stworzenie. [Ga, 6, 15]

Stworzenie nie jest jednorazowym aktem, ale czymś co rozciąga się w czasie. Tak więc z tych trzech wyjaśnień, które wymieniłeś, najbardziej przemawia do mnie obraz Chrystusa zamieszkującego nas i zwyciężającego w nas starego Adama.

Jasne jest, że my się zmieniamy, gdy zamieszkuje w nas Chrystus. Pytanie, trochę prowokacyjne, czy Chrystus się zmienia, gdy zamieszkuje w nas?
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Christus Victor

Postprzez Aleksander » Cz lut 03, 2022 16:13

Grzegorz napisał(a): Pytanie, trochę prowokacyjne, czy Chrystus się zmienia, gdy zamieszkuje w nas?

Myślę, że Ojcowie już odpowiedzieli na to pytanie. Chrystus zamieszkuje nasze serca przez Ducha Świętego, który jest transcendentny. Partycypacja człowieka w Bogu nie oznacza przyjmowanie, czy przesiąkanie się, esensją Bożą. Nie stajemy się częścią Jego, nie wydłużamy Jego rozciągłości, dlatego że Bóg jest transcendentny. Ojcowie Kościoła od samego początku rozdzielali istotę/essence od jego charakteru i czynów, czyli tego jako Ojcowie na Wschodzie nazywali energiami, na Zachodzie zaś dziełami i atrybutami. Pierwsze nie ma początku, nie jest wynikiem stworzenia, natomiast atrybuty Boże mogą być czasowe. Istota Boga jest transcendentna dlatego też nie następuje zlania się z naturą ludzką. Jeśli mówimy o zmianach to są one na poziomie czynów, atrybutów, a nie istoty.


Sent from my IN2013 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Christus Victor

Postprzez Grzegorz » Pt lut 04, 2022 14:54

Innymi słowy, Chrystus zmienia swoje atrybuty, zamieszkując w nas?
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Christus Victor

Postprzez Aleksander » Pt lut 04, 2022 15:13

Myślę że tak. Nie wszystkie, ale zmiana może nastąpić: “I nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego, którym zostaliście opieczętowani na dzień odkupienia.” - list do Efezjan 4:30

Sent from my IN2013 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Christus Victor

Postprzez Herb » Pt lut 04, 2022 18:32

Grzegorz napisał(a):Na razie odniosę się tylko do jednego wątku.
Myślę, że w tym kontekście ważne jest Pawłowe stwierdzenie:
On to dla nas Tego, który nie znał grzechu, uczynił grzechem, abyśmy w Nim stali się sprawiedliwością Bożą.
[2 Kor 5, 21]
Czy Chrystus stał się grzechem tylko na poziomie jurydycznym, czy również ontologicznie? Czy my jesteśmy sprawiedliwi tylko jurydycznie, czy też ontologicznie? Wydaje się, że obie te kwestie idą ze sobą w parze. Typowa protestancka odpowiedź jest taka, że Chrystusowi został przypisany grzech, a nam została przypisana sprawiedliwość. Atoli inne wyrażenia Pawła zdają się wykraczać poza samo przypisanie sprawiedliwości. Apostoł odwołuje się w szczególności do nowego stworzenia: Dlatego jeśli ktoś pozostaje w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. [2 Kor 5, 17] (...)
Jasne jest, że my się zmieniamy, gdy zamieszkuje w nas Chrystus. Pytanie, trochę prowokacyjne, czy Chrystus się zmienia, gdy zamieszkuje w nas?


Prosze nie przesadzac z koncepcja "radosnej wymiany" wg Lutra. Chrystus sie nie zmienia - owszem, w swojej ludzkiej naturze (ktora przez krotki czas "zaslaniala" Jego boska nature) przyjal nasz grzech, "stal sie grzechem" (nie grzesznikiem!), wiec musial zaplacic cene za grzech i umrzec, ale pokonal smierc w swoim Ciele, zmartwychwstal i wstapil do nieba wraz z (odrodzona!) ludzka natura, ktora przyjal juz w momencie Wcielenia. Jego status "ontologiczny" sie nie zmienia - nasz owszem. Chrystus zabral nas ze soba ("razem też wskrzesił i razem posadził na wyżynach niebieskich - w Chrystusie Jezusie" - Ef 2, 6), czyli przyjal nas do swojego Ciala! A to Cialo (Kosciol i kazdy jego czlonek) wciaz walczy, cierpi, oczyszcza sie:
„Teraz raduję się, cierpiąc za was, i w moim ciele dopełniam braki cierpień Chrystusa za Jego Ciało, którym jest Kościół.” (Kol 1, 24).

PS. Jest ogromna roznica miedzy zasmucaniem Ducha Swietego (ktore moze sie zdarzac odrodzonemu chrzescijaninowi) a bluznierstwem przeciw Duchowi.
"Nie zasmucajcie Świętego Ducha Bożego, którym zostaliście opieczętowani, by trwać w nadziei osiągnięcia pełnego odkupienia" (Ef 4, 30).
Herb
 
Posty: 147
Dołączył(a): Cz cze 07, 2018 18:39
wyznanie: Una Sancta Catholica...
  

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Idee Luteranizmu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

cron