Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Jak czytać Biblię - typologia

Rozmowy o Biblii i jej nauce w świetle teologii luterańskiej

Jak czytać Biblię - typologia

Postprzez Aleksander » Wt kwi 19, 2011 10:01

Nie raz już wynikały nieporozumienia na tle pewnych "dziwności" znajdujących się w Piśmie Św na tym forum również. Liberalni teolodzy zauważając i rozpoznając takie schematy najzwyczajniej traktują je jako dowód ludzkiego błądzenia, czyli interpretacja kolejnych redaktorów ksiąg biblijnych, na które właściwie nie warto zwracać uwagę. Natomiast konserwatywni teolodzy niestety dosyć często pochłonięci są odpowiedzią liberałom, że ci nie mają racji, ale sami również nie wyjaśniają samego znaczenia tych "dziwności" oprócz tego, że tekst należy do oryginału i nie wolno nam go "wycinać". Zaznaczę, że należę do konserwatywnych teologów, zarazem z żalem muszę się przyznawać, że Kościół przestaje umieć czytać Pismo Święte, być może z tego też wynika słabość naszej wiary?
Starczy negatywnego wstępu. Zapraszam do przeczytania artykułu na temat czytania Pisma. Wstawiam kilka zdań, które mogą zachęcić nas do lektury, a całość znajdziecie pod tym adresem: http://jarmulak.com/2011/03/typy-i-symb ... -b-jordan/

Żydzi pierwszego wieku porzucili biblijny symbolizm i typologię i podzielili się na dwie grupy. Faryzeusze uczynili z symbolizmu moralizm i traktowali przestrzeganie Prawa jako drogę do zbawienia. Żydzi aleksandryjscy z kolei zastąpili biblijną typologię alegorezą opartą na greckiej filozofii. Skutkiem tego żadna z tych grup nie rozpoznała w Jezusie Mesjasza.

Zadaniem więc Jezusa i autorów Nowego Testamentu było między innymi przywrócenie właściwego pojmowania i funkcjonowania biblijnego symbolizmu i typologii, a także ukazanie, jak Stary Testament objawiał Chrystusa. W tym celu Jan napisał Ewangelię jako „przewodnik po Namiocie Zgromadzenia”; Paweł wyjaśnił, że Namiot i Świątynia były symbolami zarówno wierzącej osoby, jak i całego Kościoła (1Kor 3,16; 6,19); autor Listu do Hebrajczyków wyraził zdziwienie, że jego adresaci nie rozumieli symboliki i typologii Starego Testamentu (Hbr 5,12); zaś Jezus musiał ją wyjaśnić dwóm uczniom w drodze do Emaus (Łk 24,27).
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Powrót do Biblia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości