przez Elżbieta » Pn lis 15, 2010 22:39
Chrzest św. jest ustanowionym przez Chrystusa środkiem łaski Bożej. Słowa ustanowienia wypowiedział Jezus w dniu swego wniebowstąpienia, przeto są one niejako ostatnią wolą żegnającego się z uczniami Pana. Brzmią one następująco: "Dana mi jest wszelka moc na niebie i ziemi. Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego, ucząc je przestrzegać wszystkiego, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami po wszystkie dni aż do skończenia świata" (Mat. 28, 18-20).
Z tymi słowami łączy się drugi zasadniczy warunek sakramentalny: zewnętrzny znak widzialny, którym jest woda. Woda jest konieczna w codziennym życiu, zaspakaja pragnienie, obmywa i oczyszcza.
Ponadto z Chrztem łączy się niewidzialna łaska Boża, przeznaczająca człowieka do zbawienia. Jezus powiada: "Kto uwierzy i ochrzczony zostanie, będzie zbawiony, ale kto nie uwierzy, będzie potępiony". (Mar. 16,16)
Co to jest Chrzest? Na to pytanie odpowiada Luter: "Chrzest nie jest tylko samą wodą, ale wodą przykazaniem Bożym objętą i ze Słowem Bożym połączoną".
Znaczenie Chrztu.
W starożytnym Rzymie wypalano niewolnikom na plecach imię pana, do którego należeli. Również Bóg naznacza nas przez Chrzest jako swoją własność. Chrzest stanowi jakby pieczęć, którą opatrzony jest każdy chrześcijanin, a która nam poręcza przynależność do Boga. Ta przynależność to nasz przywilej i godność.
Formuła Chrztu brzmi: "Chrzczę cie NN w imię Boga Ojca, i Syna i Ducha Świętego". Nasze imię jest więc złączone z imieniem trójjedynego Boga.
Bóg Stworzyciel staje się naszym Ojcem, przyrzeka opiekę, błogosławieństwo i łaskę. Jest to potrzebne do życia na ziemi i do zbawienia.
Syn Boży Jezus Chrystus, który oddał swe życie dla naszego zbawienia, obejmuje i nas swoją miłością i włącza do swojego Kościoła.
Duch Święty pragnie swym światłem rozjaśnić nasze serce, wzbudzić nowe życie, przemieniając nas w świątynię Bożą.
Imię ma duże znaczenie. Jeśli najwyższy przedstawiciel państwa podpisze jakiś akt swoim imieniem i nazwiskiem, akt ten nabiera mocy. Pozornie tak mało, parę ruchów piórem, a jednak taki podpis decyduje o bardzo ważnych sprawach. Podobnie jest z Chrztem. Trzykrotne polewanie wodą połączone z wypowiadaniem słów: "Chrzczę cię w imię Boga Ojca i Syna, i Ducha Świętego" jest to czynność o doniosłym znaczeniu, gdyż się ją dopełnia na Boży rozkaz i wspiera ją Ten, któremu "dana jest wszelka moc na niebie i na ziemi".
Od pierwszego swego oddechu człowiek skazany jest na śmierć, która mu stale zagraża, a w końcu go dosięga. Ale kto zna Biblię, ten wie, że od początku Bóg przeznacza człowieka do życia wiecznego. Życie wieczne mamy dzięki Jezusowi. Wyrazem tego jest Chrzest, który oznacza przyobleczenie się w Jezusa Chrystusa. Tak to rozumie apostoł Paweł: "Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa.(....) A jeśli jesteście Chrystusowi, tedy jesteście potomkami Abrahama, dziedzicami wg. obietnicy"(Gal. 3,27. 29)Strój żołnierza wskazuje w sposób widoczny, kim jest ów człowiek. Powiedzenie "przyobleczcie się w Chrystusa" oznacza, że postać chrześcijanina powinna wskazywać, kim on jest.
Chrzest jest wyrazem łączności ze Zbawicielem. A ponieważ dla zbawienia zasadnicze znaczenia ma Jego krzyż i zmartwychwstanie, przeto Chrzest jest jednoznaczny z zanurzeniem w śmierć Jezusa i powstaniem do nowego życia przez Jego zmartwychwstanie. Są to zasadnicze podwaliny życia chrześcijańskiego, które polega na zrywaniu z grzechem i własną samowystarczalnością oraz na życiu dla Boga. "Czyż nie wiecie, że my wszyscy, ochrzczeni w Chrystusa Jezusa, w śmierć Jego zostaliśmy ochrzczeni? Pogrzebani tedy jesteśmy wraz z Nim przez Chrzest przez Chrzest w śmierć, abyśmy jak Chrystus wskrzeszony został z martwych przez chwałę Ojca, tak i my nowe życie prowadzili" (Rzym.6,3-4)
Chrzest oznacza także przymierze z Bogiem.Tu działa Bóg. On pierwszy zwraca się ku nam, przyrzeka pomoc i zbawienie, ale też wymaga wierności i posłuszeństwa. Przez zawarcie przymierza pragną sobie ludzie zapewnić wzajemną pomoc. Małżeństwo jest również pewnego rodzaju przymierzem. Chrzest jest przymierzem niezwykłym, gdyż zawiera je z nami Bóg, któremu nie jesteśmy równi, bo we wszystkim nas przewyższa. Bóg jest święty - my grzeszni, On wszechmogący - my słabi, On wieczny - my śmiertelni. Cóż możemy dać Bogu ? Jedynie człowiek ma korzyść z tego przymierza, jeśli spełnia Jego warunki i czyni je podstawą swojego życia - korzyścią wieczną, gdyż Bóg zawiera przymierze z człowiekiem nie na czas trwania jego życia na ziemi, ale na wieki.
Z przymierza Boga z ludem Bożym przed przyjściem na świat Jezusa łączyła się obrzezka, dokonywana w ósmym dniu życia dziecka. Nowe przymierze Boga z człowiekiem, zapowiedziane przez proroka Jeremiasza (31,31) zawarte z ludzkością w Jezusie Chrystusie,łączy się z Chrztem. Na podstawie tego przymierza stajemy się dziećmi Bożymi (Gal. 3,26-29).
Kościół chrzci dzieci.
Jeżeli stare przymierze bywało zawierane w dzieciństwie i nierozumne dzieci stawiano przed Panem (III Mojż. 12; Łuk. 2,22-24), tedy i nowe przymierze może być zawierane w zaraniu życia. Chrzest dzieci nie jest wbrew duchowi Biblii. Przez swe narodzenie dziecko staje się członkiem rodziny i jeszcze nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie to ma dla niego znaczenie. Później poznaje ojca i matkę, uczy się ich miłować, ulega ich woli,darzy zaufaniem.W ten sposób wychowuje się do życia w społeczności ludzkiej. Podobnie przedstawia się sprawa z przynależnością do rodziny Bożej. Dziecko należy do niej już w niemowlęctwie, od chwili Chrztu, pod jej wpływem wzrasta, pod jej wpływem rozwija się jego wiara i miłość ku Bogu. Czyż to jest wbrew woli Jezusa? Jakie jest stanowisko Jezusa, mówią o tym Jego słowa: "Pozwólcie dziatkom przychodzić do mnie i nie zabraniajcie im, albowiem takich jest Królestwo Boże" (Mar.10,14).
Apostołowie chrzcili przeważnie ludzi dorosłych, co jest rzeczą zrozumiałą ze względu na to, że szli z misją do ludzi nie znających Ewangelii. Ale nie ograniczali się do Chrztu dorosłych, czego dowodem jest Chrzest Lidii - "została ochrzczona, także i dom jej" (Dz. Ap. 16,15.33).
Są wspólnoty chrześcijańskie, które odrzucają Chrzest dzieci, ponieważ - jak mówią - dzieci nie mają wiary, więc ich Chrzest nie ma sensu. Ale w Piśmie Świętym mamy świadectwa, że Bóg działa i czyni cuda dla wiary innych (Łuk.8,50;Mat. 9,2). Sługa setnika został uzdrowiony dla wiary setnika (Mat. 8,5-13), córka niewiasty chananejskiej dla wiary matki (Mat. 15,21-28).
Chrzest i wiara należą do siebie i uzupełniają się wzajemnie. Wynika to ze słów Jezusa: "Kto uwierzy i ochrzczony zostanie, będzie zbawiony,ale kto nie uwierzy, będzie potępiony" (Mar.16,16). Stosunek wiary do Chrztu może wyglądać różnie. Wiara może wyprzedzać Chrzest i być drogą do przyjęcia Chrztu;tak było w przypadku dorosłych, którzy uwierzyli w Chrystusa i dali się ochrzcić (Dz.Ap. 2,38.41;8,12; 18,8). A może też wiara wynikać z Chrztu jako faktu dokonanego. Apostoł Paweł (Rzym. 6,3) uważa, że Chrzest jako wydarzenie dokonane daje mu podstawę do upomnień i uzasadnienia konieczności nowego życia.
Chrzest jest aktem jednorazowym jak narodzenie się człowieka. Jednak to co Chrzest oznacza, jest sprawą otwartą dla człowieka,dopóki trwa jego życie. Marcin Luter napisał w swoim Katechizmie (str. 141): "Powinien każdy uważać Chrzest za swoją codzienną szatę, w której powinien stale chodzić,, aby zawsze żyć w wierze rodzącej owoce, tłumić starego człowieka i róść w nowym. Jeżeli więc chcemy być chrześcijanami, musimy rozwijać to dzieło, przez które jesteśmy chrześcijanami. Jeżeli ktoś tego nie czyni, niech się znowu do tego zabierze (...). Jak więc raz w Chrzcie otrzymaliśmy odpuszczenie grzechów, tak pozostaje ono naszym udziałem, dopóki żyjemy".
Przy Chrzcie dziecka powinni być obecni jego rodzice. Chrzest nakłada na nich obowiązek wychowania dziecka w wierze chrześcijańskiej. Ich dziecię należy do Boga i winni dokładać wszelkich starań, aby wiedziało o tym i czuło się odpowiedzialne przed Nim za swoje życie. Jezus miłował dzieci i troszczył się o ich właściwe wychowanie. Świadczą o tym niezwykle ostre słowa. "Kto gorszy jednego z tych małych, którzy wierzą we mnie, lepiej będzie dla niego,aby mu założono u szyi kamień młyński i utopiono go w głębi morza. Biada światu z powodu zgorszeń!" (Mat. 18,6.7).
Oprócz rodziców obecni są jeszcze przy Chrzcie dziecka rodzice chrzestni. Są oni nie tylko świadkami Chrztu, lecz wraz z rodzicami składają przyrzeczenie dotyczące wychowania dziecka w chrześcijańskiej wierze. Dlatego też rodzice chrzestni winni być wybierani spośród wierzących członków Kościoła. Ich obowiązki wobec chrześniaka ustają z chwilą konfirmacji dziecka.
"Abym był Jego własnością"