W księdze Malachiasza można znaleźć następujący fragment:
Nie mam Ja upodobania do was, mówi Pan Zastępów, ani Mi nie jest miła ofiara z waszej ręki. Albowiem od wschodu słońca aż do jego zachodu wielkie będzie imię moje między narodami, a na każdym miejscu dar kadzielny będzie składany imieniu memu i ofiara czysta. Albowiem wielkie będzie imię moje między narodami - mówi Pan Zastępów.
Mal 1, 10-11
[Biblia Tysiąclecia]
Niedawno dowiedziałem się, że katoliccy bibliści odnoszą te słowa do Ofiary Chrystusa urzeczywistniającej się na każdej mszy. Muszę przyznać, że brzmi to przekonująco, bo faktycznie obecnie msze są sprawowane na całym świecie między narodami. Ponadto na tyle na ile umiałem to sprawdzić [Young's Literal Translation], to w oryginale istotnie pada słowo dar w liczbie pojedynczej, co zgadza się z twierdzeniem, że w każdej mszy obecna jest jedna i ta sama ofiara. Podałem fragment w przekładzie Tysiąclatki, ponieważ zawiera czas przyszły. (Z tego co wiem, to w hebrajskim nie ma wyraźnego rozróżnienia pomiędzy czasem teraźniejszym a przyszłym.)
A jednak, myślę, że spokojnie można zakwestionować to wytłumaczenie i przedstawić alternatywne. W wersecie 10 Bóg mówi Izraelowi, że nie jest Mu miła ich ofiara i ten wyraz również jest użyty w liczbie pojedynczej, a jednak nie ma wątpliwości, że chodzi o wiele różnych ofiar składanych na ołtarzu. Zatem w wersecie 11 można ofiarę czystą rozumieć jako wiele ofiar czystych. Cóż to by mogły być za ofiary czyste? Odpowiedź na to pytanie zdają się sugerować psalmy:
Albowiem ofiar nie żądasz, A całopalenia, choćbym ci je dał, nie zechcesz przyjąć. Ofiarą Bogu miłą jest duch skruszony, Sercem skruszonym i zgnębionym nie wzgardzisz, Boże.
Ps 51, 18-19
(Biblia Warszawska)
Niech wznosi się ku tobie modlitwa moja jak kadzidło, A podniesienie rąk moich jak ofiara wieczorna!
Ps 141, 2
(Biblia Warszawska)
Co z kolei mogą oznaczać słowa na każdym miejscu u Malachiasza? Odnosiłbym to do czasów ostatecznych, kiedy zbawieni zamieszkają na nowej ziemi.
A twój lud będą stanowić tylko sprawiedliwi, na wieki posiądą ziemię jako latorośl zasadzona przeze mnie, dzieło moich rąk, aby się wsławić.
Iz 60, 21
(Biblia Warszawska)
Zatem ofiara czysta, o jakiej wspomina Malachiasz, może się odnosić do wiary i oddawania chwały Bogu przez zbawionych w czasach ostatecznych lub też do wiary i zaangażowania Kościoła w dzisiejszych czasach (chrześcijan można dziś spotkać na każdym miejscu (...) między narodami). Oczywiście te ludzkie działania nie są ofiarami, które miałyby zadośćuczynić Bogu, zadośćuczynienie dokonało się przez Ofiarę Chrystusa.
Taki oto rezultat moich wieczornych przemyśleń, będę wdzięczny za komentarze i uwagi : )