Z jednej strony Jonah właściwie zwrócił naszą uwagę na metodę naukową, którą często ludzie stawiają jako jedynie możliwą metodę poznania prawdy i świata. Zgadzam się z nim całkowicie. Jeśli nie stosujemy krytyki wobec metody empirycznego poznawania świata, zawsze będziemy błądzić, a prawda zamiast się przebliżać będzie się oddalać. Zarazem w tej dyskusji pokutuje właśnie taka sama metoda ocenienia samego Pisma Św. Innymi słowy stosujemy metodę naukową do ocenienia tego o czym mówi Pismo. W większości semenariów teologicznych pokutuje takie same podejście. Ocenia się Pismo na podstawie danych naukowych pochodzących z innych kultur i cywilizacji. Nie da sie jednak pozanać świata i prawdy bez Objawienia pochodzącego z zewnątrz. pozostaje pytanie jak ocenić takie Objawineie? Świadectwo wewnętrzne! Czyli co samo Pismo mówi o sobie.
Już kiedyś pisałem o tym, więc będę się powtarzał
Co oznacza, że Pismo mówi językiem symbolicznym? Jak powinniśmy odczytywać język sybmoliczny? Najczęściej kiedy używa się takich stwierdzeń ludzie mają na myśli uproszczenie. Dlatego najczęściej kaznodziejowie, albo wspomniana katechetka wyjasniła ten historyczny zapis w kilku teologicznych stwierdzeniach: Bóg stworzył świat, człowiek zgrzeszył, Bóg obiecał zbawienie. Właśnie takie wyjaśnienie zawiera mnóstwo BARDZO ważnych błędów!!! Bowiem w biblijnym symboliźmie nie chodzi o uproszczenie. Pozwólcie, że postaram sie wyjaśnić. Proszę o cierpliwość i przeczytanie uważnie do końca
Symbolizm biblijny funkcjonuje całkiem odwrotnie. Symbolizm biblijny jest językiem schetycznym, innymi słowy jest strukturą językową objawiającą schematy/wzory/modele/typy. Oznacza to, że każde słowo znajdujące się w tekscie znalazło się nie przypadkowo. Zadanie teologa jest odkryć schematy, prześledzić jak one rozwijają się. Następnie prześledzić wypełnienie wszystkich tych wątków w życiu, nauczaniu i dziele samego Jezusa Chrystusa, następnie zaobserwować jak używali je apostołowie. Dopiero później przestudiować teologów w historii Kościoła.
Zatem przykład. Tekst pierwszych rozdziałów ks. Rodzaju jest bardzo ułozonym i schetamycznym jako jedna całość. Całe Pismo jest jedną księgą i stanowi jedną całość. Pierwszy rozdział objawia nam pierwsze stworzenie. Bóg stowrzył Niebo i ziemię. Jednak w dzień drugi stworzył jeszcze jedno niebo (firmament), które z jednej strony przysłoniło Niebo, z drugiej strony stało się obrazem/symbolem Nieba. Od tego momentu powinniśmy być precyzyjni w tym o jakim niebie jest mowa. Człowiek zamieszkujący ziemię nie widzi Nieba, bowiem przesłania mu niebo/firmament. Pierwsze 3 dni stworzenia opisują budowę 3piętrowego Domu, następne 3 dni opisują wyposażenie każdej kondygnacji własnymi "meblami i wyposażeniem". Od tego momentu przez cały okres Pierwszego Stworzenia/Starego Przymierza funkcjonuje podział świata na trójczołowe stwierdzenie: niebo, ziemia i tego co jest pod ziemią (morze). proszę spojrzeć do ks. Wyjścia rozdział 20 , na objawienie 10 przykazań.
Właśnie dzień 4 mówi i stworzeniu świateł, które zostałe stworzone na obraz światła stworzonego w dzień pierwszy, ale umieszczone zostały w firmamencie, drugim niebie. Nie będę teraz opisywał wszystkich szczegółów, jedank przestudiowanie znaczenie i celów samych świateł niebieskich pomoże zrozumieć jeszcze więcej
Zatem człowiek patrząc w górę i widząc wysztkie znaki na niebie powininen przede wszystkim zobaczyć Symbol/schemat/obraz Nieba, kótego nie widzi. Co się jednak stało z niebem/firmamentem w ostaniej księdze Pisma w ks. Objawienia? Firmament zniknie, a z nim zniknie podział. Niebo zaś i ziemia zostaną ze sobą połączone na wieki wieczne. Dlaczego firmament zniknie? Czy coś mówi na o tym co jest przyczyną znikniecia firmamentu? Ewangelie! Podczas śmierci Pana Jezusa Chrystusa na krzyżu w Świątyni zasłona została rozerwana. Zasłona była kolory niebieskiego! Czy to jest zbieg okoliczności
, czy jest to przykład jednego z tych dziwnych fragmentów Pisma ?
To jest jedna i ta sama historia.
Świątynia, wszystkie jej lementy i szczegóły, jak i liturgia Starego Przymierza jest dokładnym odzwierciedleniem i opowiedzeniem na nowo i nowo historii stworzenia i upadku, oraz zapowiedzi zbawienia rozbudowane oczywiście o pożniejszą historię Wyjścia z Egiptu. Światynia była podzielona na 3/4 obszary, jako obraz/symbol stworzenia świata :Niebo, niebo, ziemia, pod ziemią (morze). Niebo zamieszkiwane przez Boga i aniołów (miejsce Najświętsze) było odzielone od ziemi (miejsca Świętego, w którym znajdowały świecznik, chleby pokładne czyli Izrael, ołtarz (wielkie cygaro), na którym składano ofiarę z kadzidła). Oddzielone było po przez zasłone, czyli symbol nieba/firmamentu. Liturgia, jej układ i struktura oraz wsystkie szczegóły były symbolicznym opowiedzeniem historii Stworzenia, upadku, obietnicą zbawienia. Izrael każdej soboty, w święta, każdego dnia przez kapłanów widzieli i słyszełi, a zarazem uczestniczyli i przeżywali tą samą historię. Nie mogli jej zapomnieć. Oznacza to, że liturgia oraz sama Świątynia były w każdym szczególe zanurzone i zakorzenione w historyczne wydarzenia (wydarzenia, które miały miejsca). Tym właśnie liturgia Świątynna i Światynia odróżniały się od religii Egiptu, czy późniejszej Grecji, że jej fundamentem była prawdziwa Historia, a nie wymyślone Ideały Ludzkości (np.Eliada). Dlaczego zatem Bóg chciał przypominać swemu ludowi historię Stworzenia, upadku i obietnice zbawienia po przez symbolizm i rytuały? Na to pytanie powinniśmy założyc osobny wątek: znaczenie symbolizmu w naturze człowieka. Świątynia była nie tylko Objawieniem Świata, była on też objawienia kim jest człowiek. Była obrazem/symbolem czlowieka. Między innymi dlatego Pan Jezus mówił o sobie, że jest wcieloną Świątynią. Może jeszcze mały przykład liturgii SP. Kapłani używali narzędzi liturgicznych jak nóż i ogień, woda. Osoba więrząca mogła zbliżyć się do Boga tylko jeśli przejśdzie przez te narzędzia żywa. Oczywiście było to nie możliwe. Grzesznik nie może zblizyć się do Boga i przeżyć. Mogło zrobić to zwierzę, które symbolizowało wierzącego, reprezentowało go. Proszę teraz przypomnieć rozdział 3 ks. Rodzaju. Anioł bronił Bramy wejścia do miejsca obecności Boga w Ogrodzie. Anioł używał......??? miecza ognistego. Aby powrócić do Boga trzeba było powrócić z bramę na Wschodzie i pokonać anioła z mieczem i ogniem. Izrael był pouczany o tej historii każdego nabożeństwa.
Liturgia chrześcijańska nie jest oderwana. Jej struktura jest (lub powinna być ) oparta o tą samą historię. Innymi słowy opowiada historię rozbudowaną od dzieje opisane w Nowym Testamncie. Jest historycznym uzupełnieniem. Jednak my już nie celebrujemy Starego Stworzenia, tylko przypominamy, lecz celebrujemy Nowe Stworzenie.
Postarałem się na tych przykładach pokazać co ozncza, że Pismo Święte jest jedną całością. Zaniedbując jej częsci, zaburza się całą strukturę. Nie da się interpretować pierwszych rozdziałów inaczej niż resztę Pisma. Czy to oznacza, że Pismo nie mówi językiem poetyckim, symbolicznym, typologicznym, ależ oczywiście, ze mowi. Jednak jej wewnętrzne świadectwo poucza nas, że symbol w biblijnej teologii NIGDY nie przeczy rzeczywistości. Symbol biblijny zawsze opowiada prawdziwa historię. Dlaczego Pismo zostało napisano takim stylem? Pogadajmy?