Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i Winie

Dział przeznaczony w szczególności dla osób zainteresowanych Luteranizmem, które chcą uzyskać informacje w podstawowych kwestiach

Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i Winie

Postprzez skomplik » Pn maja 21, 2012 09:46

Ostatnio tak się zastanawiałem nad tym czy słusznym jest twierdzenie niektórych protestantów na temat tego że konsekrowany Chleb i Wino po zakończeniu nabożeństwa - są już zwykłym chlebem i winem, które można spożyć np. podczas kolacji miedzy innymi posiłkami.
I tak się zastanawiam jakie są przesłanki ku temu by mozna było coś takiego robić - w Piśmie Świętym nic nie znalazłem na temat czasowości Komunii Świętej, szukałem też u Ojców wschodnich i Ojców Kościoła, w tym św. Augustyna i nic... (nie twierdze że nie ma takich idei poprostu nie znalazłem).
Przy szukaniu czegoś na ten temat znajdowałem raczej odwrotne stanowiska - czyli stała obecność i stałe wyłączenie ze zwykłych pokarmów - nie tylko na czas sprawowanej liturgii/nabożeństwa.

Co o tym myślicie? Znacie jakieś cytaty np. ojców Kościoła na ten temat? albo coś z historii chrześcijaństwa?
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Andrzej » Cz lip 26, 2012 11:05

skomplik napisał(a):Ostatnio tak się zastanawiałem nad tym czy słusznym jest twierdzenie niektórych protestantów na temat tego że konsekrowany Chleb i Wino po zakończeniu nabożeństwa - są już zwykłym chlebem i winem, które można spożyć np. podczas kolacji miedzy innymi posiłkami.


A przed zakończeniem nabożeństwa nie są zwykłym chlebem i winem? Myślę, że zgodnie z ustanowieniem, to "zwykły chleb i wino" są w sakramencie Ciałem i Krwią Chrystusa, a nie coś innego. "Konsekrowany Chleb i wino" są spożywane w czasie Wieczerzy, a nie podczas kolacji między posiłkami. Można wymyślać różne rzeczy, które można z nimi robić, ale pytanie po co?

I tak się zastanawiam jakie są przesłanki ku temu by mozna było coś takiego robić - w Piśmie Świętym nic nie znalazłem na temat czasowości Komunii Świętej, szukałem też u Ojców wschodnich i Ojców Kościoła, w tym św. Augustyna i nic... (nie twierdze że nie ma takich idei poprostu nie znalazłem).
Przy szukaniu czegoś na ten temat znajdowałem raczej odwrotne stanowiska - czyli stała obecność i stałe wyłączenie ze zwykłych pokarmów - nie tylko na czas sprawowanej liturgii/nabożeństwa.

Może jakiś konkret, do którego się odnosisz? Ja nie znam żadnych "prostestantów" (ani innych), ani obecnie ani w historii, którzy "konsekrują chleb i wino" po to, aby "spożyć np. podczas kolacji miedzy innymi posiłkami.". Trudno by u ojców znajdować coś, na wszystkie możliwe, choć nie istniejące tematy.
W praktyce Kościoła rzymskokatolickiego wykształciła się praktyka konsekrowania chleba po to, by spożywać go także w innych okolicznościach niż sprawowanie sakramentu Wieczerzy czy tez używać do innych celów, ale tez raczej nie po to, by "spożyć np. podczas kolacji miedzy innymi posiłkami".
Andrzej
 
Posty: 151
Dołączył(a): N sty 23, 2011 10:13
wyznanie: ewangelicko-reformowane
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez skomplik » Cz lip 26, 2012 18:04

Są Kościoły które podczas nabożeństwa używają chleba i wina, wypowiadają nad nimi słowa ustanowienia i modlą się d oPana aby mogli przez te elementy uczestniczyć w Komunii Świętej. I tu jest wszystko ok. Do czas u aż się zakończy nabożeństwo.
Co wtedy zrobić z pozostałymi elementami?
Spożyć? Ale już bez odniesienia do Ciała i Krwi Pańskiej?

O to mi chodziło :wink:

pozdrawiam!
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Andrzej » Cz lip 26, 2012 21:13

skomplik napisał(a):Są Kościoły które podczas nabożeństwa używają chleba i wina, wypowiadają nad nimi słowa ustanowienia i modlą się d oPana aby mogli przez te elementy uczestniczyć w Komunii Świętej. I tu jest wszystko ok. Do czas u aż się zakończy nabożeństwo.
Co wtedy zrobić z pozostałymi elementami?

Spożyć, jeżeli używane są komunikanty, a Wieczerza sprawowana jest stosunkowo często, to schować do pojemnika z komunikantami? Najlepiej jeśli nie zostają. W kościołach ewangelickich jest zwyczaj, ze ostatni komunikuje duchowny - po to właśnie by spożyć resztę chleba i wina, które pozostały. Ale może je spożyć ktokolwiek inny.
U nas używany jest zwykły, kwaszony chleb - trudno by go przechowywać do następnej Wieczerzy, byłby zeschnięty i nieświeży.
W parafii KEA Trójcy św. w Warszawie podczas modlitwy eucharystycznej na ołtarzu leży tylko kilka komunikantów i trochę wina w kielichu; w czasie dystrybucji Wieczerzy komunikujący podchodzą turami, kościelny zza filaru obserwuje ile jest osób komunikujących i przynosi z zakrystii komunikanty i wino dla osób z kolejnych tur, tyle ile potrzeba.
Różnie to można rozwiązywać.
W jakimkowlwiek wypadku Wieczerzę sprawuje się po to, by na niej spożywać chleb i wino jako Ciało i Krew Pańską, a nie po to, by chleb i wino "np. spożywać do kolacji między posiłkami".
Obecność zaś Chrystusa jest stała i niezmienna: tak przed, w czasie jak i po Wieczerzy. On nieustannie, w każdej chwili naszego życia karmi nas prawdziwie swoim Ciałem i Krwią, swoim życiem za nas wydanym; sakrament Wieczerzy jest dla nas tego rękojmią i zapewnieniem, że tak naprawdę, zawsze, realnie i rzeczywiście jest.
Andrzej
 
Posty: 151
Dołączył(a): N sty 23, 2011 10:13
wyznanie: ewangelicko-reformowane
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez skomplik » Pt lip 27, 2012 20:19

W parafii KEA Trójcy św. w Warszawie podczas modlitwy eucharystycznej na ołtarzu leży tylko kilka komunikantów i trochę wina w kielichu; w czasie dystrybucji Wieczerzy komunikujący podchodzą turami, kościelny zza filaru obserwuje ile jest osób komunikujących i przynosi z zakrystii komunikanty i wino dla osób z kolejnych tur, tyle ile potrzeba.
Różnie to można rozwiązywać.


A czy nad tymi komunikantami odmawiane jest jakieś błogosławieństwo? Albo słowa ustanowienia? Jeśli nie to czy wogóle jest tam wtedy spożywana Wieczerza Pańska ?

Obecność zaś Chrystusa jest stała i niezmienna: tak przed, w czasie jak i po Wieczerzy. On nieustannie, w każdej chwili naszego życia karmi nas prawdziwie swoim Ciałem i Krwią, swoim życiem za nas wydanym; sakrament Wieczerzy jest dla nas tego rękojmią i zapewnieniem, że tak naprawdę, zawsze, realnie i rzeczywiście jest.


Pytam ponieważ jeden z Kościołów kalwińskich (reformowanych) w Polsce (dokładnie chodzi o Ewangeliczny Kościół Reformowany) przyjmuje obecność Chrystusa w chlebie i winie tylko podczas nabożeństwa.
Jeśli coś zostaje po Wieczerzy wtedy:

Obrazek

Można spożyć te elementy bez odniesienia przed chwilą odbytej Wieczerzy Pańskiej, stąd to pytanie
skomplik
 
Posty: 723
Dołączył(a): So paź 01, 2011 19:58
wyznanie: Chrześcijanin
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Andrzej » So lip 28, 2012 10:52

skomplik napisał(a):
W parafii KEA Trójcy św. w Warszawie podczas modlitwy eucharystycznej na ołtarzu leży tylko kilka komunikantów i trochę wina w kielichu; w czasie dystrybucji Wieczerzy komunikujący podchodzą turami, kościelny zza filaru obserwuje ile jest osób komunikujących i przynosi z zakrystii komunikanty i wino dla osób z kolejnych tur, tyle ile potrzeba.
Różnie to można rozwiązywać.


A czy nad tymi komunikantami odmawiane jest jakieś błogosławieństwo? Albo słowa ustanowienia?

Czy duchowny w myślach coś odmawia niosąc chleb i wino z ołtarza do klęczących na stopniach Ołtarza wiernych - trudno mi powiedzieć. Udzielając komunii, zgodnie z agendą mówi "Ciało Chrystusa za ciebie wydane", "Krew Chrystusa za ciebie wylana". Specjalistą od luterańskich obrzędów nie jestem, podałem tylko przykład, jak to jest u św. Trójcy w Warszawie, żeby po sprawowaniu sakramentu nie pozostawały komunikanty i wino.

Jeśli nie to czy wogóle jest tam wtedy spożywana Wieczerza Pańska ?
Jest to Wieczerza Pańska, niezwykle uroczysta i wysokokościelna, i długotrwająca.

Obecność zaś Chrystusa jest stała i niezmienna: tak przed, w czasie jak i po Wieczerzy. On nieustannie, w każdej chwili naszego życia karmi nas prawdziwie swoim Ciałem i Krwią, swoim życiem za nas wydanym; sakrament Wieczerzy jest dla nas tego rękojmią i zapewnieniem, że tak naprawdę, zawsze, realnie i rzeczywiście jest.


Pytam ponieważ jeden z Kościołów kalwińskich (reformowanych) w Polsce (dokładnie chodzi o Ewangeliczny Kościół Reformowany) przyjmuje obecność Chrystusa w chlebie i winie tylko podczas nabożeństwa.


"W chlebie i winie"? To coś w rodzaju impanacji? Wątpię.
Wątpię też by wyznawali brak obecności Chrystusa miedzy tymi dziećmi ze zdjęcia. Chrystus jest zawsze obecny i zawsze jest na swoim miejscu.


Można spożyć te elementy bez odniesienia przed chwilą odbytej Wieczerzy Pańskiej, stąd to pytanie

Jakie to odniesienie ma być? Zasadniczo nie ma w Kościołach reformacji tradycji ani zwyczaju praktyk związanych z takimi czy innymi formami kultu pozostałych elementów Wieczerzy.
Na zdjęciu jak rozumiem, nie jest przedstawione udzielanie sakramentu Ciała i Krwi Pańskiej? Na pewno też chleb i wino nie były też "konsekrowane po to, aby je spożyć po Wieczerzy". A jeżeli elementy Wieczerzy pozostały, to coś z nimi trzeba zrobić, stosownie do miejscowego zwyczaju.
Andrzej
 
Posty: 151
Dołączył(a): N sty 23, 2011 10:13
wyznanie: ewangelicko-reformowane
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Andrzej » So lip 28, 2012 10:58

Andrzej napisał(a):
skomplik napisał(a):W parafii KEA Trójcy św. w Warszawie podczas modlitwy eucharystycznej na ołtarzu leży tylko kilka komunikantów i trochę wina w kielichu; w czasie dystrybucji Wieczerzy komunikujący podchodzą turami, kościelny zza filaru obserwuje ile jest osób komunikujących i przynosi z zakrystii komunikanty i wino dla osób z kolejnych tur, tyle ile potrzeba.
Różnie to można rozwiązywać.


A czy nad tymi komunikantami odmawiane jest jakieś błogosławieństwo? Albo słowa ustanowienia?

Czy duchowny w myślach coś odmawia niosąc chleb i wino z ołtarza do klęczących na stopniach Ołtarza wiernych - trudno mi powiedzieć. Nie chodzi chyba też o to, by nad konkretnym komunikantem wypowiadać takie czy inne słowa - to nie magia. Słowa ustanowienie są zwiastowane ludziom zgromadzonym na Wieczerzy a nie elementom.
Udzielając komunii, duchowny u św. Trójcy zgodnie z agendą mówi "Ciało Chrystusa za ciebie wydane", "Krew Chrystusa za ciebie wylana". Specjalistą od luterańskich obrzędów nie jestem, podałem tylko przykład, jak to jest u św. Trójcy w Warszawie, żeby po sprawowaniu sakramentu nie pozostawały komunikanty i wino.

Jeśli nie to czy wogóle jest tam wtedy spożywana Wieczerza Pańska ?

Jest to Wieczerza Pańska, niezwykle uroczysta i wysokokościelna, i długotrwająca.

Obecność zaś Chrystusa jest stała i niezmienna: tak przed, w czasie jak i po Wieczerzy. On nieustannie, w każdej chwili naszego życia karmi nas prawdziwie swoim Ciałem i Krwią, swoim życiem za nas wydanym; sakrament Wieczerzy jest dla nas tego rękojmią i zapewnieniem, że tak naprawdę, zawsze, realnie i rzeczywiście jest.


Pytam ponieważ jeden z Kościołów kalwińskich (reformowanych) w Polsce (dokładnie chodzi o Ewangeliczny Kościół Reformowany) przyjmuje obecność Chrystusa w chlebie i winie tylko podczas nabożeństwa.


"W chlebie i winie"? To coś w rodzaju impanacji? Wątpię.
Wątpię też by wyznawali brak obecności Chrystusa miedzy tymi dziećmi ze zdjęcia. Chrystus jest zawsze obecny i zawsze jest na swoim miejscu.


Można spożyć te elementy bez odniesienia przed chwilą odbytej Wieczerzy Pańskiej, stąd to pytanie

Jakie to odniesienie ma być? Zasadniczo nie ma w Kościołach reformacji tradycji ani zwyczaju praktyk związanych z takimi czy innymi formami kultu pozostałych elementów Wieczerzy.
Na zdjęciu jak rozumiem, nie jest przedstawione udzielanie sakramentu Ciała i Krwi Pańskiej? Na pewno też chleb i wino nie były też "konsekrowane po to, aby je spożyć po Wieczerzy". A jeżeli elementy Wieczerzy pozostały, to coś z nimi trzeba zrobić, stosownie do miejscowego zwyczaju.[/quote]
Andrzej
 
Posty: 151
Dołączył(a): N sty 23, 2011 10:13
wyznanie: ewangelicko-reformowane
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Agnieszka Ostrowska-Fetera » Cz wrz 20, 2012 17:04

No właśnie ja się zastanawiam nad tym, czy jednak czasowość Pana w konsekrowanym chlebie i winienie jest błędem teologicznym, Pismo Św nic o takiej czasowości nie wspomina.
Agnieszka Ostrowska-Fetera
 
Posty: 559
Dołączył(a): Cz paź 13, 2011 19:49
Lokalizacja: Tychy
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Tomasz » Cz wrz 20, 2012 23:20

Zbożna cześć, jaką luteranie darzą Eucharystię nie pozwala im jednak na adorację i
procesje eucharystyczne (nie ma specjalnego Święta Ciała i Krwi Pańskiej, oprócz Wielkiego
Czwartku), gdyż Chrystus i apostołowie jedno tylko nakazali czynić z Eucharystią: „Bierzcie i
jedzcie – Bierzcie i pijcie”. Tak uzasadniał Marcin Luter odrzucenie zarówno adoracji
Sakramentu Ołtarza w tabernakulum lub w procesji eucharystycznej. On jest adorowany tylko
aż do jego przyjęcia.


http://wspolnota.konfesyjni.pl/doprzeczytania/Eucharystia.pdf

Teologia luterańska koncentruje się generalnie na samym sprawowaniu Eucharystii i raczej nie odnosi się do kwestii "czasowości" obecności Ciała i Krwi Pańskiej w chlebie i winie. Nie mniej w kościołach staroluterańskich używane były tzw. zlewnie do których wlewano pozostałości wina po odprawionej Eucharystii, natomiast opłatek był palony, aby pozostałości po liturgii Eucharystycznej nie mogły być wykorzystane do innych celów. Zlewnie takie ponoć zachowały się nawet w niektórych polskich kościołach ewangelickich, które poprzednio należały do staroluteran.
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3045
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Czasowość obecności Pańskiej w konsekrowanym Chlebie i W

Postprzez Agnieszka Ostrowska-Fetera » Pt wrz 21, 2012 07:30

To skąd ta czasowość?
Agnieszka Ostrowska-Fetera
 
Posty: 559
Dołączył(a): Cz paź 13, 2011 19:49
Lokalizacja: Tychy
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Następna strona

Powrót do Różne pytania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości

cron