Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Grzegorz » Pt gru 29, 2017 18:38

Apologeci rzymskiego katolicyzmu w dyskusji o Czyśćcu często przywołują wypowiedzi Ojców Kościoła, w których albo zalecana jest modlitwa za zmarłych albo wspomniana zostaje przejściowa kara za grzech po śmierci. Najstarsze twierdzenia o przejściowej karze pochodzą od Tertuliana, zaś o modlitwie za zmarłych miał wspominać Ireneusz z Lyonu (tego nie zweryfikowałem, ale załóżmy nawet, że to prawda). Tertulian był aktywny na przełomie II i III wieku, zaś Ireneusz w drugiej połowie II wieku.

Istnieje wszak świadectwo starsze od obydwu autorów, które nie daje się pogodzić z wiarą w Czyściec i stanowi mocny argument za tym, że doktryna ta nie jest dziedzictwem wiary apostolskiej, lecz późniejszą teologiczną koncepcją. Chodzi mi o tzw. Drugi list Klemensa Rzymskiego do Koryntian. (Przyjmuje się, że autorem raczej nie był Klemens, a forma pisma wskazuje bardziej na homilię, niż list.) Historycy datują go na połowę II wieku, niektórzy mówią o pierwszej połowie tego stulecia. Autor jest więc prawdopodobnie starszy o całe pokolenie od Ireneusza i Tertuliana.

Kluczowe słowa brzmią następująco:

„Podobnie i my, jak długo jesteśmy na tym świecie, żałujmy z całego serca za czyny złe, których dokonaliśmy w ciele. A może zostaniemy zbawieni przez Pana, dopóki jeszcze mamy czas na pokutę. Kiedy bowiem zejdziemy z tego świata, nie będziemy już mogli tam wyznawać swej wiary ani pokutować.” [VIII, 2-3]

Przez pokutę autor rozumie uczynki wynagradzające - przede wszystkim modlitwę, post, jałmużnę.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Elżbieta » Pt gru 29, 2017 20:45

To, że czyśćca nie ma, można znaleźć na kartach Ewangelii - przypowieść o bogaczu i Łazarzu.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Aleksander » Pt gru 29, 2017 23:13

Kościoły Prawosławne zdecydowanie przeciwni są istnieniu czyśćca. Właśnie starożytna praktyka chrześcijańska modlenia się za odeszłych do Pana polega na tym, że my modlimy się za nich, a oni modlą się za nas. Tylko ci którzy żyją w łasce naszego Pana, są jednym Kościołem, jednym Ciałem, mogą doświadczać takiej relacji. Nie ma w niej miejsca na czyściec. Ich zdaniem, czyściec jest zaprzeczeniem odkupienia.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Zofia » So gru 30, 2017 23:45

A mnie się wydaje, że jednak znajdujemy ślad "czyśćca" w Księdze Objawienia św.Jana:
W Nowym Jeruzalem będzie rosło drzewo żywota, "a liście drzewa służą do uzdrawiania narodów" (Obj.22, 1-2)

Por. Ezechiel 47,12
Zofia
 
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Elżbieta » N gru 31, 2017 10:17

Zofio, słowa samego Pana Jezusa są mniej ważne od Objawienia św Jana ?
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3699
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Aleksander » N gru 31, 2017 11:32

Zofia napisał(a):A mnie się wydaje, że jednak znajdujemy ślad "czyśćca" w Księdze Objawienia św.Jana:
W Nowym Jeruzalem będzie rosło drzewo żywota, "a liście drzewa służą do uzdrawiania narodów" (Obj.22, 1-2)

Por. Ezechiel 47,12


Fragment z ksiegi Objawienia 22:1-2 jest częścią hiazmu ks. Obj 21:9-22:5. Cały fragment wydaje się być odwzorowaniem 7 dni pierwszego stowrzenia. Hiazm jest zaczerpnięty od James Jordana i Petera Leitharta.

A Dzień 1: Światło w mieście 21:10-11

B Dzień 2: Granice i wymiary/miary miasta 21:12-17

C Dzień 3: Materiały, z których miasto zbudowano 21:18-21

D Dzień 4: Słońce i księżyc miasta 21:22-23

C' Dzień 5: Ogrom(rój) królów w mieście 21:24-27

B' Dzień 6: Ogród 22:1-2

A' Dzień 7: Tron i światło 22:3-5
Ostatnio edytowano N gru 31, 2017 12:04 przez Aleksander, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czyściec a starożytne chrześcijaństwo

Postprzez Aleksander » N gru 31, 2017 11:53

Zofia napisał(a):A mnie się wydaje, że jednak znajdujemy ślad "czyśćca" w Księdze Objawienia św.Jana:
W Nowym Jeruzalem będzie rosło drzewo żywota, "a liście drzewa służą do uzdrawiania narodów" (Obj.22, 1-2)

Por. Ezechiel 47,12

Księga Objawienia 7:14,17 " i powiedziałem do niego, Panie, Ty wiesz. I rzekł do mnie: to ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili.", "bo paść ich będzie Baranek, który jest pośrodku tronu, i poprowadzi ich do źródeł wód życia: i każdą łzę otrze Bóg z ich oczu." Jeśli ostatnie słowa wersetu 17 wskazują na uzdrawiającą/pocieszającą terapię w Niebie, czy to też wskazuje na ślady czyśćca? Jeśli taką zasadę interpretacyjną zastosujemy to musimy odnieść czyściec do męczenników też???
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  


Powrót do Nasza historia i tożsamość

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

cron