Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzucona?

Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzucona?

Postprzez septemberlicht » Cz lip 18, 2013 07:14

Mam pytanie, dlaczego tej katolicko-ewangelickiej deklaracji z 1999 r. nie podpisał Synod Missouri, ani żaden inny konserwatywny kościół luterański?
septemberlicht
 
Posty: 274
Dołączył(a): Pn sty 28, 2013 11:27
wyznanie: na papierze wciąż KRK
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Jonah » Cz lip 18, 2013 07:40

WELS:

http://arkiv.lbk.cc/faq/site.pl@1518cut ... id6741.htm

LCMS:

http://www.lcms.org/Document.fdoc?src=lcm&id=339



jeżeli chciałeś umieścić te teksty, to trzeba było je przetłumaczyć:
regulamin Dział I
Postanowienia ogólne
§ 3. Językiem obowiązującym na Forum jest język polski. Jeżeli nie umieścisz tłumaczenia, to wieczorem linki skasuję.

Elżbieta
Jonah
 
Posty: 735
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez septemberlicht » Cz lip 18, 2013 08:23

Przepraszam, ale choć znam kilka języków nie znam angielskiego na tyle, żeby czytać te teksty po angielsku.

Może ktoś się pokusi o streszczenie w kilku słowach po polsku?
septemberlicht
 
Posty: 274
Dołączył(a): Pn sty 28, 2013 11:27
wyznanie: na papierze wciąż KRK
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Jacek » Cz lip 18, 2013 15:53

Darek- postaraj sie w miare przetlumaczyc na polski, w przypadku starszych osob ktore nie znaja angielskiego stanowic to bedzie nie lada problem. Dlatego ja staram sie ze szwedzkiego objasnic text po polsku.
Jacek
 
Posty: 3018
Dołączył(a): So sie 11, 2012 21:32
wyznanie: Lutherska Missionsprovinsen i
dyplomy: 1
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez septemberlicht » Cz lip 18, 2013 16:31

Tak, przyłączam się do prośby. Przyznam szczerze, że byłem zdumiony, kiedy dowiedziałem się, że Synod Missouri i kilka innych kościołów nie zdecydowało się sygnować tego epokowego, jakby nie patrzeć, dokumentu.
septemberlicht
 
Posty: 274
Dołączył(a): Pn sty 28, 2013 11:27
wyznanie: na papierze wciąż KRK
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Jonah » Cz lip 18, 2013 21:55

Tekstu LCMS nie przetłumaczę, bo to prawie 70 stron. Ale postaram się krótko streścić artykuł na ten temat z "Concordia Journal". Mam nadzieję, że jutro dam radę.




No to w drodze wyjątku jeszcze trochę poczekam z kasowaniem linków :)
Elżbieta
Jonah
 
Posty: 735
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Jonah » So lip 20, 2013 11:30

Dla Reformatorów, jak M. Luter czy Ph. Melanchton Dobra Nowina o tym, że Bóg pragnie być łaskawy dla grzesznika przez wzgląd na Chrystusa, inaczej że Bóg usprawiedliwia grzesznika z łaski przez wiarę w zbawcze dzieło Chrystusa, była centralna dla Kościoła i chrześcijańskiego nauczania, co wyraziło się w Księgach Wyznaniowych.
Jednak teologowie liberalni na początku XX wieku zaczęli kwestionować fundamentalną pozycję tej doktryny. Wedle nich twierdzenie o ‘usprawiedliwienie przez wiarę’ jest niezrozumiałe dla współczesnego człowieka, przeżyło się i jest bezużyteczne. Tego typu poglądy zapoczątkowały debatę na temat ‘usprawiedliwienia przez wiarę’ wśród teologów luterańskich. Po soborze watykańskim II kwestia ta stała się na owo przedmiotem rozważań nie tylko teologow luterańskich, ale i rzymskokatolickich. Warto zaznaczyć, że dwóch teologów LCMS, A. C. Pieperkorn i F. Kramer, uczestniczyło w pracach wspólnej komisji rzymskokatolicko-luterańskiej. Ich efektem był dokument „Justification by Faith”, który posłużył później, obok innego, do opracowania wspólnej deklaracji o usprawiedliwieniu. Dokument ten jasno stwierdzał, że całą nadzieję na usprawiedliwienie i zbawienie pokładamy w Bożej obietnicy oraz Chrystusie i jego dziele; niczym innym – nie możemy więc polegać w tej mierze na naszej wierze, cnotach, czy zasługach. „Justification by Faith” zaakceptował ELCA, który zwrócił się do ŚFL, by przygotowano deklarację, że doktrynalne potępienia z XVI w. na temat usprawiedliwienia przez wiarę już dłużej nie obowiązują. Tak też się stało. Deklaracja stwierdzała, że obie interpretacja doktryny o usprawiedliwieniu: soboru trydenckiego i luterańska, choć różne, to jednak dopuszczalne, jedna nie przeczy drugiej, tak więc potępienie Trydentu nie dotyczy luterańskich Ksiąg Wyznaniowych i vice versa. O ile większość Kościołów zrzeszonych w ŚFL przyjęło projekt, to strona rzymskokatolicka była bardziej powściągliwa. Wskazywano, że konsensus nie eliminuje różnic, które dotyczą zwłaszcza luterańskiej doktryny mówiącej, że usprawiedliwiony pozostaje nadal grzesznikiem, oraz rzymskokatolickiego przekonania, iż chrzest gładzi w człowieku wszelki grzech, jak też luterańskiego postrzegania usprawiedliwienia jako daru, który człowiek przyjmuje niejako biernie, oraz rzymskokatolickiego nauczania, iż człowiek współpracuje z łaską w dziele zbawienia. W międzyczasie Rzym ogłosił deklarację „Dominus Iesus”, gdzie odmówiono eklezjalnego statusu wspólnotom protestanckim. Mimo że wówczas odezwały się głosy (np. niemiecki teolog H. Meyer), iż wobec takiego postawienia sprawy dalszy dialog jest niemożliwy, Deklaracja została podpisana.

Jeśli chodzi o stanowisko teologów LCMS odnośnie Deklaracji, to podkreślili oni trafność formuły, że „nasza cała nadzieja na usprawiedliwienie i zbawienie spoczywa na Chrystusie i Ewangelii” i uznali, że może to być wspólną podstawą dla porozumienia luterańsko-rzymskokatolickiego. Jednak jednocześnie zwrócili uwagę już odnośnie „Justification by Faith”, że zawarte są tutaj sformułowania, które mogą budzić wątpliwości. Np. mówi, że nie pokładamy naszej ostatecznej nadziei w niczym innym niż Bożej obietnicy i zbawczym dziele Chrystusa. Wątpliwość może budzić użycie słowa „ostateczna”, które zdaje się sugerować, że dla usprawiedliwienia jest potrzebne coś więcej niż „tylko wiara”. Mianowicie dokument dodaje do „zawierzenia Chrystusowi” „posłuszeństwo w miłości”. Czyli nie jest to już „tylko wiara”.
Drugą wątpliwość wzbudziło zastosowanie usprawiedliwienia z wiary jako reguły hermeneutycznej do sprawdzania co jest w Biblii autentycznie chrześcijańskie. O ile reguła ta może mieć zastosowanie do odczytania tego, czego naucza Pismo Św., to nie może być używana do obniżania znaczenia niektórych fragmentów Biblii jako natchnionego i autorytatywnego Słowa Bożego.
Podkreślono wreszcie, że ‘usprawiedliwienie’ dotyczy tego, co Bóg uczynił w Chrystusie dla nas, a nie co uczynił w nas. Odrzucono więc takie rozumienie usprawiedliwienia, które do jego relacyjnego/sądowego ujęcia jako ogłoszenia grzesznika przez Boga sprawiedliwym włącza pogląd transformistyczny, który kładzie nacisk na jego wewnętrzną przemianę za pomocą wlanej łaski.
Tak więc stwierdza się, że dokument nie zaznacza w sposób właściwy fundamentalnej roli, jaką spełnia doktryna o usprawiedliwieniu w luterańskiej teologii.
Teologowie LCSM zaanaczyli, że „pozostałe różnice”, o którym mówi Deklaracja, a które, jak się twierdzi, nie powinny być już dłużej okazją dla doktrynalnych potępień, nie są wcale takie nieistotne. Dotyczą bowiem takich kwestii, jak rzymskokatolicka koncepcja „współpracy” człowieka w dziele usprawiedliwienia, rola wiary w usprawiedliwieniu, luterańskie koncepcja chrześcijanina jako jednocześnie usprawiedliwionego i grzesznika oraz rzymskokatolicki pogląd, że to, co w usprawiedliwionych człowieku pozostaje grzechem, we właściwym sensie nim nie jest.
Oficjalny dokument LCMS „The Joint Declaration on the Doctrine of Justification in Confessional Lutheran Perspective”, opierając się na powyższych opiniach teologów, stwierdza, że Deklaracja nie rozstrzyga najistotniejszych kontrowersji pomiędzy luterańską i rzymskokatolicką teologią usprawiedliwienia. Luteranie bowiem nauczają, że usprawiedliwienie jest w istocie ogłoszeniem przez Boga ze względu na dzieło Chrystusa, że grzesznik nie jest winny, ale sprawiedliwy. Natomiast rzymscy katolicy nauczają, że usprawiedliwienie jest wewnętrznym procesem, w którym wierny jest przemieniany i czyniony coraz bardziej sprawiedliwym. Deklaracja tego nie rozwiązuje, co jest jej podstawowym defektem.
Deklaracja pozostawia też nie rozwiązane inne problemy, jak: czym jest grzech, simul justus et peccator, relacją pomiędzy wiarą a uczynkami, „tylko wiara”, odpusty. Rzymskokatolickie i wspólne tezy Deklaracji nigdy nie używają stwierdzenia „tylko przez wiarą”. Nic więc nie stało na przeszkodzie, by papież Jan Paweł II dwadzieścia dni po jej podpisaniu przez Rzym ogłosił odpust jubileuszowy. Po podpisaniu Deklaracji luteranie i rzymscy katolicy tak naprawdę nadal nie są zgodni co do roli wiary w usprawiedliwieniu.
(wykorzystałem tutaj artykuł Samuela H. Nafzgera „Joint Declaration on Justification: A Missouri Synod Perspective”)
Jonah
 
Posty: 735
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez septemberlicht » N lip 21, 2013 13:29

Dziękuję za zreferowanie problemu. Rozumiem więc, że w zasadzie poszło jedynie o to, że w deklaracji, którą współtworzyli do pewnego okresu przedstawiciele Synodu Missouri, znalazło się słowo "ostatecznej", które może sugerować, że nie "Tylko Wiara", potrzebna jest do usprawiedliwienia? No, ostatecznie można też uznać, że przyczyną niepodpisania deklaracji była chęć odgryzienia się katolikom za "Dominus Iesus"... :)
septemberlicht
 
Posty: 274
Dołączył(a): Pn sty 28, 2013 11:27
wyznanie: na papierze wciąż KRK
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Kubala95 » N lip 21, 2013 14:12

Bardziej chodzi o to, że KRK niby z luteranami się zgodził, ale po podpisaniu deklaracja dalej robią swoje (twierdzą, że wierny staje się coraz bardziej sprawiedliwszy, a nie całkowicie niewinny w oczach Boga, udzielają odpustów itp.).
Kubala95
 
Posty: 329
Dołączył(a): So kwi 27, 2013 23:42
Lokalizacja: ok. Sokołowa Podlaskiego
wyznanie: chrześcijanin
  

Re: Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu - dlaczego odrzuc

Postprzez Jonah » N lip 21, 2013 14:47

Myślę, że deklaracja właściwie nie uzgadnia stanowisk, ale je relatywizuje. A na taki relatywizm nie zgodzi się żaden konfesyjny Kościół. Istnieje w istocie tylko jedno rozwiązanie: rzymscy katolicy akceptują naukę o usprawiedliwieniu z łaski przez wiarę w reformacyjnym sformułowaniu, bez relatywizujących "kruczków", których celem jest utrzymanie nauczania soboru trydenckiego. Inaczej Kościoły luterańskie, podpisując Deklarację, po prostu przystają na trydencką interpretację nauki o usprawiedliwieniu. Czyli właściwie, wedle nich, Reformatorzy atakując rzymsokatolickie nauczanie w tej kwestii zwyczajnie się mylili. Z konfesyjnego punktu widzenia jest to wyparcie się Reformacji.
Jonah
 
Posty: 735
Dołączył(a): So mar 03, 2012 01:09
wyznanie: chrześcijanin (KE-A)
dyplomy: 1
  

Następna strona

Powrót do Idee Luteranizmu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości