Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Rozmowy o Biblii i jej nauce w świetle teologii luterańskiej

Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Grzegorz » N mar 18, 2018 23:25

Niedawno miałem okazję słuchać fragmentu wykładu pewnego prawosławnego teologa, który omawiał sakrament Eucharystii. Zwrócił on uwagę na coś co do tej pory zawsze mi umykało - mianowicie słowa ustanowienia Eucharystii w Wieczerniku zostały wypowiedziane w szczególny sposób:

„to jest krew moja nowego przymierza, która się za wielu wylewa na odpuszczenie grzechów.” [Mt 26, 28]
„To jest krew moja nowego przymierza, która się za wielu wylewa.” [Mk 14, 24]
„To jest ciało moje, które się za was daje” [Łk 22, 19]
„Ten kielich, to nowe przymierze we krwi mojej, która się za was wylewa.” [Łk 22, 20]
„to jest ciało moje za was wydane” [1 Kor 11, 24]

Na uwagę zasługuje fakt, że we wszystkich tych miejscach w greckim tekście zostaje użyty czas teraźniejszy (werset z 1 Kor powinien raczej brzmieć: "to jest ciało moje, które za was jest wydawane"). Krew Nowego Przymierza to ewidentne nawiązanie do Ofiary Chrystusa na Golgocie - bowiem Nowe Przymierze zostało ustanowione przez śmierć Baranka. Dlaczego słowa Chrystusa są ujęte w czasie teraźniejszym, jeśli ustanowił sakrament przed swoją śmiercią? Naturalniejsze byłoby powiedzenie, że "to jest krew, która będzie przelana" - zapowiedź wydarzenia przyszłego. A jednak Jezus mówi, że ta krew "się wylewa".

W słowach ustanowienia każdy wyraz ma znaczenie. To nie przypadek, że tekst grecki wszędzie wyraża czas teraźniejszy. To nie przypadek, że Chrystus wiąże sakrament z Nowym Przymierzem - w Eucharystii pijemy krew ofiarnego Baranka.

Jak to możliwe, skoro Chrystus złożył Ofiarę raz na zawsze? Czy Golgota się powtarza? W żadnym wypadku! Jedyna Ofiara nie jest powtarzana, lecz jest uobecniana.

Jak to? Jakże może się uobecnić wydarzenie z przeszłości? Oczywiście nie uobecnia się fizycznie. Uobecnia się duchowo. Wydaje mi się, że jest to konstrukcja myślowa łatwa do zaadoptowania na gruncie ewangelicko-augsburskim. Nasz Kościół opisuje Eucharystię w kategorii unii sakramentalnej - chleb jest połączony z Ciałem Chrystusa, a wino z Jego Krwią. Wystarczy więc zapostulować, że owa unia sakramentalna dotyczy Ciała i Krwi Chrystusa na Golgocie.

Ośmielę się też stwierdzić, że takie podejście nie przeczy w żaden sposób ideałom Reformacji.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Aleksander » Pn mar 19, 2018 12:05

Wydaję mi się, że mimo wszystko uobecnienie się ofiary jest problemem. Przede wszystkim perspektywa historyczna staje się cykliczną. Przypomina reinkarnację ofiary.
Jedynym kontekstem ofiary Chrystusa jest liturgia ofiarnicza Starego Przymierza. Z jednej strony, swoim obrządkiem przypomniała wierzącym o wydarzeniach w Ogrodzie Eden. Pytanie czy uobecniała? Po drugie zapowiadała przyszła doskonałą ofiarę. Czy też uobecniała?

Gramatyczna forma czasu teraźniejszego przypomina/kojarzy się mocno z Objawieniem Bożego imienia Mojżeszowi "Jestem który Jestem". Dlaczego imię nie mogło być " byłem, jestem i będę"?

Założenia filozoficzne teologii prawosławnej wciąż głęboko zakorzenione w neoplatoniźmie. Nie widzę jednak autorów NT piszących na takich założeniach. Myśl semicka była raczej figuratywny językiem, językiem skojarzeń.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Ostatnio edytowano Cz mar 22, 2018 07:28 przez Aleksander, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Aleksander » Pn mar 19, 2018 12:14

Dlatego "uobecnienie" jest dla mnie zrozumiałe tylko jako termin figuratywny, obrazowy.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez karneol » Śr mar 21, 2018 20:50

Ostatnio papież określił mszę jako ofiarę Chrystusa. Tu chyba "dzielą się duchy".
karneol
 
Posty: 80
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Aleksander » Śr mar 21, 2018 23:21

karneol napisał(a): Tu chyba "dzielą się duchy".


Nie rozumiem zdania. Możesz, proszę, wyjaśnić?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez karneol » Cz mar 22, 2018 00:08

To takie niemieckie powiedzenie : "dort scheiden sich die geister". Oznacza rozejście się w poglądach i zasadniczą niemożność porozumienia.
karneol
 
Posty: 80
Dołączył(a): Śr lip 04, 2012 19:00
wyznanie: luterańskie
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Aleksander » Cz mar 22, 2018 07:30

Dzięki, teraz rozumiem.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Czy podczas Eucharystii uobecnia się Ofiara Chrystusa?

Postprzez Grzegorz » So mar 24, 2018 09:50

Aleksander napisał(a):Wydaję mi się, że mimo wszystko uobecnienie się ofiary jest problemem. Przede wszystkim perspektywa historyczna staje się cykliczną. Przypomina reinkarnację ofiary.


Cykliczność rzeczywiście może budzić mieszane uczucia, ale czy sam Sakrament Ołtarza nie jest cykliczny? Czy uobecnienie Ciała Chrystusa w sposób cykliczny jest problemem? Nie widzę w jaki sposób. Skoro Chrystus jest obecny w wielu miejscach jednocześnie, gdzie sprawuje się Sakrament (obecny nie fizycznie, lecz w unii sakramentalnej), to dlaczego Golgota nie może być obecna w wielu czasach?

Z drugiej strony - może błędem jest przypisywanie Ciału Chrystusa lokalizacji przestrzennej i czasowej. Skoro obecność nie jest fizyczna to nie ma większego sensu operowanie w kategoriach "tu i teraz". Może powinniśmy poprzestać na stwierdzeniu, że "tu i teraz" korzystamy z dobrodziejstwa Golgoty?


Jedynym kontekstem ofiary Chrystusa jest liturgia ofiarnicza Starego Przymierza. Z jednej strony, swoim obrządkiem przypomniała wierzącym o wydarzeniach w Ogrodzie Eden.


Tego nie rozumiem - jak liturgia Starego Przymierza przypominała o wydarzeniach w Edenie?

Założenia filozoficzne teologii prawosławnej wciąż głęboko zakorzenione w neoplatoniźmie. Nie widzę jednak autorów NT piszących na takich założeniach.


Wskazałbym na prolog Ewangelii św. Jana, ale dla rozważań o Sakramencie Ołtarza nie ma to większego znaczenia.

Myśl semicka była raczej figuratywny językiem, językiem skojarzeń.


To jest ryzykowne stwierdzenie w kontekście Eucharystii. Gdy Chrystus powiedział "To jest Ciało moje" to czy chodziło mu tylko o 'skojarzenie' chleba z Jego Ciałem? Wierzymy, że te słowa oznaczają coś więcej niż wywołanie skojarzenia i tak samo postrzegam ich uzupełnienie: "które się za was daje".
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  


Powrót do Biblia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości