Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Biblijne uzasadnienie absolucji

Rozmowy o Biblii i jej nauce w świetle teologii luterańskiej

Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Grzegorz » So mar 03, 2018 23:47

Jakiś czas temu dyskutowałem ze znajomą metodystką na temat spowiedzi i odpuszczania grzechów przez księdza. Poprosiła mnie, żebym wskazał uzasadnienie w Biblii na możliwość udzielania absolucji przez człowieka. Wspomniałem o J 20, 23: Którymkolwiek grzechy odpuścicie, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są zatrzymane., na co znajoma stwierdziła, że te słowa odnoszą się tylko do chrztu. Zerknąłem na komentarze Ojców Kościoła do tego wersetu i faktycznie rozumieli te słowa przez pryzmat chrztu.

Jakich alternatywnych argumentów można tu użyć?
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 781
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Maksymilian » N mar 04, 2018 20:38

Ojcowie Kościoła się mylili! :P

A tak zupełnie na poważnie, to pamiętając, że absolucja jest ogłaszaniem Ewangelii, czyli odpuszczaniem grzechu w miejsce Chrystusa, a tekst, o którym wspomniałeś mówi także o zatrzymaniu czyli ogłaszaniu wyroku Zakonu myślę, że nie należy wiązać Go z chrztem, w którym Bóg chrzci i daje zbawienie, które przyjmowane jest wiarą. Absolucja w formie "Odpuszczam/Ogłaszam odpuszczenie Ci grzechy/grzechów twoje/twoich..." nie jest przecież konieczna aby mieć odpuszczenie, jest taką pieczęcią, która jest podporą dla słabych sumień, które słysząc słowa absolucji mogą być pewne łaski Bożej o ile te dusze pokutują.
Maksymilian
 
Posty: 509
Dołączył(a): So kwi 07, 2012 15:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Zbór w Białej
wyznanie: Kościół Ewangelicko-Augsburski
dyplomy: 1
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Grzegorz » Śr mar 07, 2018 00:50

Maksymilian napisał(a): tekst, o którym wspomniałeś mówi także o zatrzymaniu czyli ogłaszaniu wyroku Zakonu


O, to spostrzeżenie mi się podoba! Zawsze rozumowałem w ten sposób, że zatrzymanie grzechów to po prostu brak odpuszczenia. Tymczasem, istotnie, można zatwardziałym grzesznikom zwiastować wyrok Zakonu i w ten sposób uświadamiać im, że ich grzechy są zatrzymane i będą ukarane.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 781
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Aleksander » Śr mar 07, 2018 12:33

Grzegorz napisał(a):
Maksymilian napisał(a): tekst, o którym wspomniałeś mówi także o zatrzymaniu czyli ogłaszaniu wyroku Zakonu


O, to spostrzeżenie mi się podoba! Zawsze rozumowałem w ten sposób, że zatrzymanie grzechów to po prostu brak odpuszczenia. Tymczasem, istotnie, można zatwardziałym grzesznikom zwiastować wyrok Zakonu i w ten sposób uświadamiać im, że ich grzechy są zatrzymane i będą ukarane.
Z jednym zastrzeżeniem, że akt absolucji nie prowadzi tylko do uświadomiania/uświadomienia faktów. Podobnie jak święta liturgia, w której uczestniczymy nie tylko odegraniem sztuki sakralnej.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1413
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Aleksander » Śr mar 07, 2018 12:37

Grzegorz napisał(a):Jakiś czas temu dyskutowałem ze znajomą metodystką na temat spowiedzi i odpuszczania grzechów przez księdza. Poprosiła mnie, żebym wskazał uzasadnienie w Biblii na możliwość udzielania absolucji przez człowieka. Wspomniałem o J 20, 23: Którymkolwiek grzechy odpuścicie, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są zatrzymane., na co znajoma stwierdziła, że te słowa odnoszą się tylko do chrztu. Zerknąłem na komentarze Ojców Kościoła do tego wersetu i faktycznie rozumieli te słowa przez pryzmat chrztu.

Jakich alternatywnych argumentów można tu użyć?
W tym tekście słychać echo wydarzeń, które już miało miejsce w życiu apostołów, czyli rozesłanie po wioskach głosić nadejście Królestwa Bożego oraz sprawować moc i władzę tegoż poprzez wypędzanie demonów i czynienie uzdrowień. Zresztą Didache bazuje swoją naukę o apostolskim posłannictwie na tych samych tekstach z Ewangelii.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1413
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Maksymilian » Pt mar 09, 2018 09:07

Pełna zgoda Aleksandrze, absolucja jest prawdziwym odpuszczeniem win, a nie tylko samym uświadamianiem faktów.

Skoro jesteśmy przy temacie spowiedzi, jest jakiś kościół luterański, który nadal używa konfesjonałów?
Maksymilian
 
Posty: 509
Dołączył(a): So kwi 07, 2012 15:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Zbór w Białej
wyznanie: Kościół Ewangelicko-Augsburski
dyplomy: 1
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Elżbieta » Pt mar 09, 2018 21:47

Konfesjonały są w Jaworze, ale raczej nikt ich nie używa.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3667
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Biblijne uzasadnienie absolucji

Postprzez Grzegorz » So mar 10, 2018 02:38

Co do zasadniczego pytania wątku to wydaje mi się, że werset J 20, 23 można wiązać również z chrztem. Udzielenie chrztu to szczególny przypadek ogłoszania Ewangelii.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 781
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  


Powrót do Biblia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron